תג מחיר
תג מחירצילום: פלאש 90

בית המשפט העליון קיבל חלקית ערר שהגישה המדינה והורה על החמרת תנאי השחרור של צעיר יהודי שנאשם בניקוב צמיגי עשרות כלי רכב באבו גוש.

לעיון בהחלטה לחץ כאן

"בית המשפט חייב אף בשלב הנוכחי לתרום את תרומתו לעקירת תופעות מעין אלו מן השורש", כתב השופט ניל הנדל בהחלטתו.

לפי כתב האישום, הצעיר שהיה כבן 17 ו-9 חודשים בעת ביצוע המעשים, ריסס עם שני חבריו לפני כשנה על כלי רכב וגדרות באבו גוש את הכתובות "גזענות או התבוללות" ו"ערבים החוצה". כמו כן ניקבו השלושה את צמיגיהם של למעלה מ-30 כלי רכב שחנו במקום. הצעיר ואחד משותפיו נאשמים בעבירות של השחתת פני מקרקעין וחבלה במזיד ברכב מתוך מניע גזעני.

בהסתמכו על המלצת שירות המבחן, ולאחר שקבע כי התשתית הראייתית נגד הצעיר אינה מוצקה ביותר, החליט בית המשפט המחוזי לנוער בירושלים לשחררו למעצר-בית בבית הוריו, כאשר בשעות היום יוכל לצאת ללימודים בישיבה בפיקוח אביו.

הן הצעיר והן המדינה הגישו ערר על ההחלטה, וכאמור בית המשפט העליון דחה את ערר הצעיר וקיבל את ערר המדינה, כשהוא מורה לעוצרו עד תום ההליכים.

השופט הנדל קבע, כי הגם שחומר הראיות שהוצג בשלב הנוכחי מבוסס רובו ככולו על ראיות נסיבתיות, "ישנן ראיות לכאורה, אך בכמות ובאיכות שמעוררות סימני שאלה בדבר ההצדקה להורות על מעצר עד תום ההליכים".

עם זאת, קבע בית המשפט כי המעשים בהם הוא נאשם הם חמורים, ו"לא פחות חמור הוא הרקע והמניע הגזעני שהביא לכאורה לביצוע עבירות כנגד התושבים הערבים של אבו גוש. נפגעי העבירה נבחרו, על פני הדברים, בשל השתייכותם הלאומית. בית המשפט חייב אף בשלב הנוכחי לתרום את תרומתו לעקירת תופעות מעין אלו מן השורש. זאת בשל הפגם המוסרי המובהק שדבק בהתנהגות שכזו, הסיכון לשלום הציבור שאף יכול לנבוע מהכלל של עבירה גוררת עבירה, והפגיעה ביציבות המרקם החברתי. קמה, אפוא, עילת מסוכנות, במיוחד בהתחשב בהיקף הנזק שנגרם בפעם אחת".

בנסיבות אלו החליט בית המשפט, כי חלופת המעצר שהוצעה על ידי בית המשפט המחוזי איננה נותנת מענה מספק למסוכנות הנשקפת מן המשיב, ויש מקום להורות על שחרורו למעצר בית מלא בכל שעות היממה. עד שבית המשפט המחוזי יאשר מתווה זה, יהא הצעיר נתון במעצר עד תום ההליכים.