ישראל אייכלר
ישראל אייכלרערוץ הכנסת

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) התייחס היום (ד') בנאומו בכנסת לרצח הנתעב של הנערים ולאירועי השרפות שפקדו את הארץ וציטט מדברי חז"ל המצביעים על כך שבהיעדר שמירת שבת מתרחשים אסונות בארץ ישראל.

"הנביא ירמיהו אומר: "קול בת ציון תתייפח תפרש כפיה, אוי נא לי כי עיפה נפשי להורגים. שוטטו בחוצות ירושלים וראו נא ודעו ובקשו ברחובותיה אם תמצאו איש, אם יש עושה משפט, מבקש אמונה ואסלח לה".

"עם ישראל בוכה על שלשת תלמידי הישיבה אייל יפרח גלעד שער ונפתלי פרנקל, ה' יקום דמם. אלה הרוגי מלכות הרשעה של הטרור שלא רוצה יהודים בארץ ישראל, כולל במדינת צפון תל אביב ובשטחי הכיבוש הישראלי ביפו חיפה וירושלים. כבר לפני אלפי שנים נאמר בפרקי דרבי אליעזר: "ולמה נקרא שמו ישמעאל שעתיד לשמוע הקב"ה באנקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים. לפיכך נקרא שמו ישמעאל, שנאמר ישמע קל ויענם" (פרקי דרבי אליעזר).

"אבל אנו צריכים לשאול את עצמנו, מי מצית אש בארץ הזאת? מי שורף יערות וגודע חייהם של פרחים מלבלבים ברצח יהודים? מי משחרר את החיה האנושית צמאת הדם שיורה בנערים ומציתה יערות בגפרורים?

"את האזעקה נגד השריפות בגלל חילולי השבת, אומר הנביא ירמיהו בפרק יז: "כה אמר ה' השמרו בנפשותיכם ואל תשאו משא ביום השבת וכו' וכל מלאכה לא תעשו וקדשתם את יום השבת וכו' והיה אם שמוע תשמעון אלי נאום ה' וכו' וישבה העיר הזאת לעולם. ואם לא תשמעו אלי לקדש את השבת וכו' והצתי אש בשעריה ואכלה ארמנות ירושלים ולא תכבה".

אייכלר התייחס לסערת השבת מול החלטת שר הפנים סער שהורה על סגירת רשתות המזון בשבת בתל אביב. "לוחמי האש ומכבי השריפות הם שומרי השבת בארץ ישראל. שר הפנים מותקף על כי הוא ניצב עם מטף כיבוי אש לשמירת השבת. המאבק על זכות השיבה של העם היהודי לארץ ישראל, החל כבר מימי הפלישתים בימי אבימלך שסתמו את הבארות של יצחק אבינו. הוא נמשך בכל הדורות בהם יהודים חיו בארץ ישראל ולא נפסק עד היום הזה. יש בכך סודות נשגבים מבינתנו. אבל הלב נצבט על הסבל והצער היהודי, אל מול כל דברי הרהב על "כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה".

"אם נמשיך לסגור עינים ולאטום אזניים, לזעקת "בני ציון היקרים המסולאים בפז", אין טעם וסיבה לסבל ולמלחמה על הקיום הפיזי בארץ ישראל. אם אין לחיים בארץ ישראל משמעות רוחנית אמונית, ומטרה של חיי תורה ויהדות, אין שום תקוה. בדרך הטבע שערי הארץ לא יעמדו לאורך זמן מול האויבים הרבים בתוכנו ובסביבותינו. להיות גוי ככל הגויים, עדיף לחיות באירופה ובאמריקה על פי תרבות המערב הכל כך מושרשת בעם תועי לבב. מליוני יהודים חיים ומתבוללים באמריקה הצפונית והדרומית ואין סיבה להתנתק מן האמונה ולהתבולל בגויים, דווקא בארץ חמדת אבות. ולהתריס כלפי שמיא בחילולי שבת פומביים ובתועבות העמים כגרועים שבאומות. התשובה ניתנה בסיומה של מגילת איכה: השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם", אמר.