אושוויץ, Auschwitz
אושוויץ, AuschwitzThinkstock

ספר חדש שיצא לאור על ידי מוזיאון אושוויץ מציג עובדות היסטוריות על הקמת תאי הגזים באושוויץ.

הספר, "תחילת השמדת היהודים באושוויץ לאור חומרי המקור", שחובר על ידי חוקרי מוזיאון אושוויץ, מציג ניתוח של מסמכים חדשים שהיו סודיים עד היום, ומגלה פרטים חדשים על הפיכתו של מחנה הריכוז למרכז השמדה המוני של יהודים.

ניתוח של 74 מסמכים ארכיוניים, שרובם לא פורסמו עד היום, מביא לאור תיאור של ההכנות להוצאתם להורג של יהודים בתאי הגזים וההליך להפיכתו של מחנה הריכוז אושוויץ-בירקנאו למרכז של השמדה המונית. מחברי הספר הם ההיסטוריונים של מרכז המחקר של מוזיאון אושוויץ – איגור ברטושיק, לוקאש מרטיניאק, ופיוטר סטקייביץ'.

פיוטר סטקייביץ', ראש מרכז מחקר במוזיאון אושוויץ, הסביר כי "במשך שנים רבות, תחילת השמדתם של יהודים בתאי הגזים היתה אחד הנשואים הכי פחות נחקרים בספרות ההיסטורית על אושוויץ. זה לא נבע מהמעטה בחשיבות הנושא, אלא ממחסור בחומרים מקוריים. רק עם ביטול הסיווג הסודי של רשומות ה SS הגרמני שהוחזקו עד עתה במוסקבה, הפך התיעוד הגרמני נגיש וסייע לנו להרחיב את הידע ההיסטורי של תפקודם של תאי הגז הראשונים באושוויץ".

"המסמכים האלו מבהירים לנו באופן משמעותי את השתלשלות האירועים ומאשרים לנו עובדות שהיו ידועות עד עתה רק דרך עדים שהיו באושוויץ. יש לציין, עם זאת, שהמסמכים לא מתייחסים באופן ישיר להרג בתאי הגזים, וניתוח הכתוב בהם חייב אותנו להיכרות גם עם המציאות של החיים במחנה ההשמדה", אמר ראש מרכז המחקר והבהיר כי "זו הסיבה שכל המסמכים המוצגים בספר החדש מלווים בהערות היסטוריות, והספר כולל הקדמה מפורטת".

על פי סטקייביץ', לניתוח המקורות החדשים על תחילת ההשמדה ההמונית באושווץ ישנו גם ערך סמלי רב, "אושוויץ מזוהה בדרך כלל עם המשרפות הענקיות. תאי הגזים שמוקמו בקצה מחנה בירקנאו, ידועים רק למעט. למרות שהיו בנויים בצורה פרימיטיבית, הם הוכחו ביעילים במיוחד בזמן השימוש בהם: החל ממרץ 1942 ועד אפריל 1943 כמעט 250 אלף בני אדם הושמדו בתוכם. זה אומר שגם אם מפקדי המחנה החליטו להשתמש רק בתאי הגזים ולא במשרפות, הם לא היו מתקשים לממש את התוכניות השטניות שלהם", הוסיף סטקייביץ'.