הצוות הרפואי עם הצעירה
הצוות הרפואי עם הצעירהצילום: פיוטר פוליטר

אורלי גורן, בת 37 מקצרין, נעקצה על ידי דבורה בעת ששהתה ברכבה בדרך לעבודה. אורלי, אם לשלושה ילדים, ככל הנראה לא היתה מודעת לכך שהיא אלרגית לארס דבורים, ופתחה תגובה אנפלקטית (אלרגית) חריפה לאירוע כשהתסמינים הופיעו במהירות. 

בשל כך, הגיעה גורן לקופת החולים הקרובה כדי להתייעץ עם רופא, אולם למרות שקיבלה בפרק זמן קצר טיפול באדרנלין, מצבה של גורן לא השתפר ואף החל להידרדר במהירות. הצעירה התמוטטה ופונתה במצב קשה אל בית החולים פוריה, אשר היה קרוב למקום ההתרחשות.

עם הגעתה אל בית החולים, אובחנה גורן כמי שסובלת מתגובה נוספת לארס הדבורה. מלבד התגובה האלרגית החריפה שפתחה בשלב הראשון, ככל הנראה הובילה העקיצה גם לכך שהיא פתחה שוק לבבי, ולמעשה ליבה של גורן התנהג כאילו היא סובלת מאוטם והחל לקרוס. לדברי אבירם גורן, בעלה שהיה איתה במקום, הרופאים בישרו לו כי רעייתו נמצאת בסכנת חיים.

יש לציין כי מדובר בתגובה נדירה למדי לעקיצת דבורה. בשלב זה גילו רופאי פוריה תושייה, ויצרו קשר עם מחלקת ניתוחי לב ברמב"ם, בניהולו של פרופ' גיל בולוטין, כשהם מזעיקים מבית החולים החיפאי מכשיר אקמו (ECMO) ואת הצוות הרפואי שמתפעל אותו, בראשותם של ד"ר צבי אדלר, רופא בכיר במחלקת ניתוחי לב, ורמי הייזלר, ראש צוות טכנאי מכונת לב ריאה במחלקה.

מכשיר האקמו הינו סוג של מכונת לב – ריאה, אותה ניתן להפעיל לפרק זמן ממושך. במכשיר נעשה שימוש במקרים ספציפיים, וברובם קיצוניים, כאשר יש צורך לתת לליבו של החולה, או לריאותיו, זמן החלמה לצורך התאוששות. בישראל ישנם כמה מכשירי אקמו בודדים, הניתנים להעברה ממרכז רפואי למשנהו, לפי הצורך.

כאשר הגיע צוות רמב"ם לפוריה, הוא חיבר את גורן אל מכשיר האקמו, וכשהיא מורדמת ומונשמת, היא הועברה אל רמב"ם להמשך טיפול. במשך 48 שעות טופלה הצעירה ביחידה המוגברת במחלקת ניתוחי לב, כשהיא מחוברת למכשיר ומצבה עדיין מוגדר קשה. לאורך הזמן הזה, הרופאים עקבו מקרוב אחרי מצבה, וביום שבת, הראו תוצאות הבדיקות שלה שיפור ניכר בתפקודי ליבה, והיא נותקה מהמכשיר. שלשום (א'), החלה גורן להתאושש, ומאז היא מתקשרת עם סביבתה ואף יורדת ממיטתה.

לדבריו של ד"ר צבי אדלר, אשר ליווה את הטיפול בצעירה מרגע חיבורה למכשיר והעברתה מפוריה אל רמב"ם, ליבה של גורן צפוי להתאושש ולתפקד ללא בעיה, "איננו יודעים מה גרם לרצף התגובות החריפות שגורן לקתה בהן, אך אין ספק ששיתוף הפעולה בין בתי החולים, והשימוש הנכון והמהיר במכשיר האקמו, הציל את חייה".

"אני לא זוכרת מה קרה מרגע שהגעתי למרפאה", אמרה היום גורן, "אבל אני יודעת שהייתי במצב קשה מאוד, ועכשיו אני בסדר. אני מחכה בקוצר רוח לחזור לילדים שלי שנותנים לי כח".

בעלה של גורן, אבירם, מספר על הרגעים הקשים ועל התפנית המדהימה: "כשאורלי הגיעה לרמב"ם מצבה הוגדר אנוש והיא היתה בסכנת חיים. צוות המחלקה הצילו אותה. הם פשוט מלאכים".