ליל ל"ג בעומר במירון
ליל ל"ג בעומר במירוןצילום: אלישמע סנדמן, צפת

ועדת המשנה של ועדת הפנים קיימה דיון מעקב והסקת מסקנות, בעקבות אירועי ל"ג בעומר. בישיבה השתתפו נציגי המשטרה, המקומות הקדושים, משרד התיירות, משרד התחבורה ועוד.

את הישיבה ניהל יו"ר ועדת המשנה ח"כ דוד צור והשתתפו בה ח"כ מנחם אליעזר מוזס, ח"כ ישראל אייכלר וח"כ אורי מקלב.

המשטרה ומשרד התחבורה הציגו כל אחד בתורו, נתונים רבים ומסקנות שיש להסיק בעקבות הבעיות שהתעוררו השנה.

מוזס אמר כי את עיקר המאמץ יש להפנות לאיתור חניונים נוספים סביב הישוב מירון. "הישוב מוקף קרקעות רבות. חלק הארי שבהם שייך למינהל מקרקעי ישראל. חובה להכשיר לקראת השנה הבאה את אותן קרקעות לחניונים. חסרים חניונים, אז תכשירו! תפנו את הסלעים, תפקיעו, תעשו כל מה שצריך ובלבד ששנה הבאה יהיו לנו במעגל הראשון והשני שסביב מירון, חניונים נוספים!"

מוזס התייחס אל קריסת מערך התחבורה במוצאי ל"ג בעומר במירון. "בין השעות 15:00 ל – 21:00 ירדו מהציון כ – 30,000 איש. הם ירדו בצורה מסודרת והדרגתית, עלו על אוטובוסים ויצאו מייד לדרכם. אך בשעה 21:00 ירדו מההר בבת אחת כ – 40,000 איש. כולם צעדו על אותו השביל, כולם לאותו כיוון וכולם התנפלו על כל אוטובוס שהיה בנמצא! ההמון הדף את הגדרות, פרץ לכביש וחסם את התנועה לחלוטין. הרב מוזס הסביר כי אחת הסיבות לקריסה היתה האישור שניתן למספר אוטובוסים לבצע איסוף נוסעים במקום שמלכתחילה יועד להורדה בלבד. "זו היתה טעות איומה בשיקול הדעת של המשטרה. היורדים מההר ראו אוטובוסים על הכביש ורצו כולם לכיוונם, וחסמו את הכביש"

מוזס אמר עוד כי לקראת שנה הבאה יש לאלץ את המושב לפתוח את כל דרכי היציאה. "לא יתכן שהמושב יחליט על דרך אחת שהיא פתוחה ועל השניה שהיא סגורה. צריך לאפשר כל דרך יציאה שהיא בלי מגבלות. אותו הדבר לגבי הפסקת החשמל וניתוק המים, זה חסר תקדים שהחלטה חד צדדית של מי מאנשי המושב תותיר את כל באי הציון ללא חשמל וללא מים. זהו פשע בל יכופר".

בסיכום, ביקש מוזס כי נושא תחנת המשטרה במקום יעלה שוב על סדר היום "אין בכל הדרך העולה לציון לא ספסל ולא ברזיה. התקינו מספר פעמים אך בהעדר תחנת משטרה במקום, איש הישר בעיניו יעשה והברזיות כמו גם הספסלים נגנבו ונעלמו. אני מקווה כי עד שנה הבאה יתוקנו כל הליקויים, כולל העלטה ששררה בחניונים, ונוכל לאפשר לכל המתפללים להגיע ולשוב בשלום".