גוש קטיף שלט מע"צ עזה
גוש קטיף שלט מע"צ עזהחגי הוברמן

לפני כמעט תשע שנים הם גורשו מגוש קטיף כשהבטחת השקט הביטחוני מלווה את מעשה הגירוש. היום הם נמצאים בניצן מתבוננים אל השמים ורואים את הטילים והרקטות מעליהם בדרכם צפונה לאזור מרכז הארץ.

בשיחה עם ערוץ 7 מספר דרור ונונו, תושב נווה דקלים בעבר, על תחושותיו בימים הללו.

בראשית הדברים נשאל ונונו על המציאות בה עדיין חיים חמישים אחוז מעקורי הגוש בקראווילות חסרות מיגון וקירות ראויים לשמם. ונונו מספר על המיגוניות, אום צינורות בטון ענקיים, שהוצבו בסמוך לקראווילות ומאז בכל רגע מרגעי היום כאשר נשמעת אזעקה על התושבים לצאת מהקראווילות ולמהר אל המיגוניות, לעיתים עם ארבעה או חמישה ילדים ולעיתים באמצע הלילה לאחר שהושכבו לישון.

במציאות הבלתי אפשרית הזו התחושה היא שהיכולת של התושבים להגן באמת על עצמם אינה משמעותית וכשזו התחושה כבר לא ניתן למהר אל המיגוניות אלא מתמקדים בתפילה שגם הפעם הטילים לא יפגעו ולא יגבו חיי אדם.

בהקשר זה מספר ונונו על רקטה שפגעה אתמול במרחק של 150-200 מטרים מהקראווילות ופגעיה הורגשו על קירות המבנה הטרומי. בדרך נס האירוע הזה הסתיים ללא נפגעים.

באשר לתחושתו ותחושת התושבים שגורשו על מנת להביא שקט ושלווה במהלך שהביא בסופו של יום להתלקחות הביטחונית בגזרה הדרומית מציין ונונו כי בימים אלה מצוין מלאת עשור לשרשרת האנושית שהחלה בגוש קטיף והסתיימה בירושלים ולדבריו נדמה שהקשר בין שני המקומות ובין האירועים הולך ומתחדד.

"מה שהיה ברור לכל ילד וילדה בגוש קטיף, שהעקירה לא תתרום לשלום אלא להיפך, מחלחל כיום לכל הציבור בישראל", הוא אומר ומדגיש כי מחורבות הבתים של יהודי גוש קטיף יורים היום את הטילים והרקטות כתוצאה ישירה להיעדרה של מדינת ישראל במקום.

להערכתו של ונונו רוב מוחץ של הציבור בישראל מתפכח מאשליית השקט וצדקת העקירה, אך עם זאת הוא גם מתייחס לדבריהם של המומחים מטעם, כהגדרתו, ש"מבלבלים את המוח", כלשונו, וכשם שהסבירו אז שהגירוש הוא מהלך אסטרטגי חשוב למדינת ישראל הם ממשיכים גם היום להסביר את עמדתם מבלי להבין את המציאות המתרחשת לנגד עיניהם. "הייתי מצפה שיבואו להתנצל בפני המשפחות ששילמו מחיר יקר בשביל אילוזיות ואשליות".

בהקשר זה מזכיר ונונו גם את 'כנס השלום' של העיתון 'הארץ', כנס שהתקיים אתמול ונגדע גם הוא בשל אזעקה. לדבריו כנס זה כולל בתוכו "אנשים הזויים שלא מבינים שהמזרח התיכון הופך לחליפות אחת ללא גבולות. הם חוזרים לאותם הדברים", הוא אומר וקובע כי בסופו של מהלך יתברר שיהודה ושומרון הם אזורי חיץ הביטחון עבור שאר תושבי מדינת ישראל ויבוא עוד היום שאותם אנשים יודו למתיישבים על היותם המגן עבורם.

"בעבר, כשדיברו על אפשרות של חזרה לגוש קטיף זה היה נראה רחוק. היום ברור לי שאיכשהו המדינה תבין שאנחנו היינו חגורת הביטחון של ישראל. ספגנו עשרת אלפים טילים. יש ישוב אחד שספג מאה וחמישים טילים ביום, ללא מיגוניות וללא חדרי ביטחון. הגנו בגופנו על מדינת ישראל ולא רק שלא ברחנו אלא שאוכלוסיית גוש קטיף גדלה מאז מלחמת אוסלו בארבעים אחוזים".