היזהרו מתשואות גבוהות מדי
היזהרו מתשואות גבוהות מדיפלאש90'

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בIBI בית השקעותמעדכן את תחזית הצמיחה ל-2014 כלפי מטה ל-2.7% (2.4% ללא הגז).

ללא שיפור של ממש בסביבה העולמית קשה לצפות לשיפור בקצב הצמיחה המקומית גם ב-2015 והיא צפויה לנוע סביב 2.5%. 

העדכון הרבעוני של מחלקת המחקר של בנק ישראל כלל הפחתת תחזית הצמיחה ל-2014 מ-3.1% ל-2.9% (2.6% ללא הגז) וזאת תוך הפחתת התחזית לסך הביקושים במשק. עדכון הצמיחה ל-2014 אמנם היה מינורי יחסית, מ-3.1% ל-2.9%, אך הוא הכיל עדכון משמעותית יותר של סך הביקושים במשק, תוך עדכון תחזית היבוא כלפי מטה מ-5.2% ל-3.6%.

באופן כללי, הצמיחה ב-2014 נשענת על צפי לעלייה ביצוא של כ-6% (בעיקר בהשפעת עליית המדרגה שנרשמה ברביע הראשון של השנה) במקביל לעלייה של כ-3.5% בצריכה הציבורית. מנגד, סביבת הביקושים המקומיים מאטה, כך שנרשם עדכון כלפי מטה לצריכה הפרטית(מ-3.2% ל-2.3%) ולהשקעות בנכסים קבועים (מ-4.8%ל-2.3%).

התחזית של מחלקת המחקר ל-2015 נותרה ללא שינוי על 3%. תחזית זו משקפת תמונה אופטימית יותר ולפיה הצמיחה תהיה יותר מאוזנת. למעט צפי להתמתנות בצריכה הציבורית (מתוך הנחה של התאמת מחירים בתקציב 2015, הנחה שגוזרת קצב גידול אפסי בצריכה בציבורית ב-2015), יתר רכיבי הביקושים צפויים לצמיחה גבוהה יותר.

קצב הגידול של הצריכה הפרטית צפוי לעלות ביחס ל-2014 ואילו היצוא צפוי להמשיך לפי הערכת הבנק לצמוח בכ-6%. כמו כן, התמהיל הצמיחה יושפע ב-2015 גם מההשקעה הצפויה במפעל אינטל (שמעלה באופן משמעותי את רכיבי היבוא וההשקעות בענפי המשק).

בשוק המט"ח, הגורמים הבסיסיים ממשיכים להפעיל לחץ על בנק ישראל – נתוני מאזן התשלומים מחזקים את ההערכה כי כל עוד אין שינוי התנהגות מצד התנועות הפיננסיות המקומיות (מבחינת החשיפה למט"ח), בנק ישראל ייאלץ להיות פעיל מאוד בשוק המט"ח. להערכתנו, אינדיקציות נוספות להיחלשות בצמיחה ובאינפלציה יתמכו בהפחתת ריבית נוספת במהלך בחודשים הקרובים.

בעולם

בארה"ב, נתוני תעסוקה ליוני היו טובים אך עדיין לא מדובר ב- Game changer. דו"ח התעסוקה היה חזק, עם תוספת של 288 אלף וירידה בשיעור האבטלה ל-6.1%.  עם זאת, תוספת המועסקים החודשית הממוצעת בשנה האחרונה ממשיכה לנוע סביב 200 אלף. בהתחשב בפיצוי מסוים על החולשה ברביע הראשון ובעלייה מתונה בשכר עדיין לא מדובר בדו"ח שיוביל לשינוי תפיסה בקרב חברי ה-FED בכיוון של האצה בתוואי העלאת הריבית. תלילות העקום האמריקאי מחזקת את הערכה זו.

מדדי מנהלי הרכש במדינות שונות בעולם ממשיכים להצביע על התרחבות, אך המומנטום נחלש. החדשות הטובות הן כי המדדים במדינות המובילות ממשיכים לנוע מעל ל-50. מנגד, עוצמת ההתרחבות בארה"ב מתונה יחסית בהתחשב בהתכווצות הניכרת בתוצר שנרשמה ברביע הראשון, והמומנטום החיובי באירופה מתפוגג בהדרגה.  

ה-ECB  (הבנק האירופי המרכזי) אמנם בעמדת המתנה להשפעת הצעדים שנקט בחודש הקודם, אך מדגיש על מחויבותו לנקיטת צעדים לא קונבנציונליים במידה והסיכון הדלפציוני יתגבר.