אלעזר שטרן
אלעזר שטרןצילום: פלאש 90

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום (שני) את הצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) לפיה יוכלו בתי אוכל שרוצים להמשיך ולפעול בשבת לקבל תעודת כשרות מיוחדת לימי חול.

כיום, קובע חוק הונאת הכשרות כי "במתן תעודת הכשר יתחשב הרב בדיני הכשרות בלבד" ולטענת מציעי החוק, בפועל נשקלים שיקולים אשר אינם קשורים לכשרות המזון כגון: הצגות ומופעים לא צנועים, עריכת טקסים לא לפי ההלכה היהודית ועוד. בניגוד לטענות שטרן, מדגישים ברבנות בשיחה עם ערוץ 7 כי חוק שטרן מתייחס לבג"ץ שהוכרע לפני 25 שנים והיום הרבנים פועלים על פי ההלכה ובהתאם לחוק.

בנוסף, אין באפשרות של בתי אוכל לקבל תעודת כשרות אם ברצונם לפתוח בשבת.

על פי ההצעה של ח"כ שטרן תעודת ההכשר תינתן לבית העסק בהתחשב אך ורק במידת כשרותו של המזון. תיקון זה נעשה על פי דברי ההסבר לחוק, ברוח פסיקתו של בית המשפט העליון אשר קבע כי החלטות מועצת הרבנות הראשית להתנות בתנאים שאינם שייכים לדיני כשרות המזון את מתן תעודת הכשרות התבססו על שיקולים שאינם בגדר הסמכות המוקנית להם בחוק.

לגבי פתיחת בתי האוכל ביום שבת, מוצעים סייגים הלכתיים שונים, לרבות שימוש בכלים נפרדים לימי החול וליום השבת, אשר מאפשרים לעסקים לקבל תעודת הכשר לימי החול בלבד.

לטענתו של שטרן, סייגים אלו מקובלים כיום ברשויות מקומיות בצפון הארץ וקיבלו אסמכתא מרבנים בכירים.

לדברי ח"כ שטרן, "נושא הכשרות הוא נושא נוסף בסוגיית דת ומדינה בעל היבטים רבים המצריכים שינויים חקיקה. הצעת החוק, שנסמכת על עמדתם של רבנים חשובים בציונות הדתית, תגרום להרבה יותר מסעדות להיות כשרות ובשורה התחתונה להציג יהדות מחברת ולא יהדות דוחה".