'אל תשאירו לילדים חללים ללא עשייה'

הקייטנות לקראת סיום אך המתח הביטחוני לא נראה בדרך לסופו. איך מתמודדים עם סיר הלחץ המשפחתי. מנהלת תכנית להכשרת מנהלים מייעצת.

שמעון כהן , י"ח בתמוז תשע"ד

ילדי הדרום משחקי בירושלים
ילדי הדרום משחקי בירושלים
מאיר סלע



טוען....

בעוד ימים אחדים מסתיימות מסגרות הקייטנות ומאות אלפים מילדי ישראל יצאו לחופש נטול המסגרות. על ההתמודדות עם העדר מסגרת בתקופה של לחימה ומתח ביטחוני שוחחנו עם רחל ליפשיץ, מנהלת התכנית להכשרת מנהלים במכללה ירושלים.

בראשית דבריה מציינת ליפשיץ את המציאות אותה חוות משפחות רבות ברחבי הארץ, מציאות בה הורים נמנעים לצאת לעבודה ונמצאים עם ילדיהם בממ"דים ובמרחבים המוגנים במקום בקייטנות או במסגרות מוסדרות אחרות. לדבריה דווקא בתקופה שכזו נכון לפתוח את הקייטנות, גם את אלה שנסגרו שכן במסגרות אלה קיימים אנשי מקצוע היודעים כיצד להכיל נכון את החוויות שעברו ועוברות על הילדים.

בהקשר זה מזכירה ליפשיץ לא רק את המתח הביטחוני אלא גם את המתח המשפחתי שנוצר לא פעם מחיים בצמידות שכזו תקופה ארוכה שכזו. השעמום והמריבות שלא פעם מתעוררות מחייבים יציאה למסגרת אחרת.

עוד מוסיפה ליפשיץ ואומרת כי אמנם ישראל אינה מזמינה את המציאות הזו אך יש לראות בה גם את החיובי וחיובי זה עולה מתוך בירור עמוק ומשמעותי שניתן לקיים יחד עם הילדים סביב שאלות של זהות אישית ולאומית – מי אנחנו ומה אנחנו עושים כאן. זאת לצד חיזוק תחושת החוסן הפנימי והלאומי.

לדבריה של ליפשיץ סוגיית הבירור הלאומי והאישי כמו גם סוגיית החוסן אינה עניין פוליטי הנתון לימין או לשמאל אלא "זו ליבת החינוך. זהו המכנה המשותף של העם שלנו מצפון ומדרום. בליבת העניין כולנו שותפים לדבר אחד", היא אומרת ומדגישה כי חוסן ובירור שכזה נכון ביותר לרכוש בתוך הבית והמשפחה פנימה.

עוד מוסיפה ליפשיץ כמנהלת תכנית להכשרת מנהלים ומציינת כי נכון יהיה שמנהלים ייערכו לקליטת התלמידים באופן הנכון וישקלו כיצד ניתן לבנות קומה נוספת של בנייה אישית על גב זו שנבנתה בתקופת החופש. עם זאת היא מציינת כי מנהלים אינם משוחררים מאחריות גם לגבי המתרחש ומה שעובר על התלמידים בחופש הגדול עצמו. ליפשיץ מזכירה כי היו בעבר קייצים לא מעטים שבהם האירועים חייבו את המסגרות הלימודיות להיערך ולתת מענה לתלמידים גם בתקופה בה באופן רשמי המסגרות סגורות.

ליפשיץ מוסיפה ואומרת כי טובת התלמידים מחייבת שותפות הדדית שבה מורים יתעניינו במה שעובר על התלמידים, יזהו את אותם תלמידים הזקוקים לסיוע וייצרו קשר איתם ועם הוריהם ובמקביל הורים ייפנו למסגרות הייעוץ המקצועיות של בית הספר על מנת לבקש סיוע, ייעוץ ותמיכה.

את דבריה חותמת ליפשיץ בהמלצה מרכזית להורים "לייצר עשייה ולא לתת ל'בטן גב' להשתלט. זה מזמין שקיעה של הילדים. לפעמים זו קייטנת סבתא ולפעמים יצירה בבית או משחקים אבל לא להשאיר יותר מדי חללים ריקים בלי עשייה".