התפרעות ערבים ביום הנכבה
התפרעות ערבים ביום הנכבהצילום: פלאש 90

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה הבוקר (שישי) לביהמ"ש המחוזי בעיר כתב אישום נגד מחמוד דבש ויוסף עוודאלה, בני 29 ו- 22 מצור באהר, בגין ניסיון תקיפה בנסיבות מחמירות ממניע גזעני, חבלה במזיד ברכב ממניע גזעני והתפרעות.

על פי כתב האישום, במוצאי שבת לפני כשבועיים, בשעה 00:30 בערך, נסעו שני בני זוג יהודים לכיוון שכונת ארמון הנציב בבירה. הגבר נהג ורעייתו ישבה במושב הנוסע ליד הנהג.

השניים שינו את מסלול הנסיעה המתוכנן בשל מחסום משטרתי בכביש המחבר בין דרך חברון לארמון הנציב, ופנו לכיוון קיבוץ רמת רחל במטרה לנסוע דרך הקיבוץ. שער הקיבוץ היה סגור והם המשיכו בנסיעה לכיוון שכונת צור באהר.

כמה מאות מטרים משער הקיבוץ, בשכונת צור באהר, התקהלו שני הנאשמים וכמה עשרות אחרים שזהותם אינה ידועה, כשהם רעולי פנים. שני היהודים הבחינו במתפרעים, חשו חרדה עמוקה וחששו כי המתפרעים יהרגו אותם.

הם התקשרו למוקד 100 של המשטרה ודיווחו במהלך כל האירוע על המתרחש, תוך צעקות, בכי ותחנונים שיבואו לחלץ אותם ולהציל את חייהם.

כאשר הבחינו המתפרעים ברכב, החלו להתקרב לעברו. המתפרעים דחפו פח זבל "צפרדע" לעבר הצד הימני של רכב ופגעו ברכב, כך שהשניים לא יכלו להמשיך בנסיעה. כתוצאה מפגיעת פח הזבל, חלקו הימני של הרכב נפגע לכל אורכו.

בשלב זה, פתח אחד המתפרעים את דלת הנהג, ולאחר שהביט בגבר קרא בקול ליתר המתפרעים "יהוד, יהוד, הדה יהוד". בהמשך לכך תפס את הגבר בידו, והחל למשוך אותו בכח ולנסות להוציאו מהרכב, בניגוד לרצונו ואמר לו בעברית "צא מהאוטו, צא מהאוטו". בשלב זה הגיע מתפרע נוסף, תפס באיש בכתפו ומשך אותו בחזקה, במטרה להוציא אותו מהרכב.

במהלך הניסיון להוציא את הנהג מהרכב, החלו הנאשמים וכ-15 מהמתפרעים להכות בכל חלקי הרכב באמצעות ידיהם, וכן ליידות אבנים ובקבוקי זכוכית על הרכב תוך קריאות "אללה אכבר". כתוצאה מכך, נגרמו לרכב נזקי פח במקומות שונים, המראה הימנית נשברה, והשמשה הקדמית נופצה.

המתפרעים לא הצליחו להוציא את הגבר מהרכב משום שהיה חגור בחגורת בטיחות ובשל התנגדותו. הוא סגר את דלת הרכב בחזקה על ידיהם של המתפרעים שניסו להוציאו מהרכב, ולאחר מכן, הצליח לנסוע מהמקום.

במהלך מנוסתם ניסה אחד המתפרעים לחסום את דרכם, אך ברח כשראה כי הם נוסעים במהירות מהמקום. יתר המתפרעים המשיכו ליידות אבנים לעבר הרכב, וכתוצאה מפגיעת האבנים השמשה האחורית של הרכב התנפצה לרסיסים, ורסיסי זכוכית ואבנים נכנסו לרכב.