ניסן סלומינסקי
ניסן סלומינסקיפלאש 90

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי, הודיע במהלך דיון על הצעת חוק ערך מוסף (מע"מ 0%), כי יפעל לאשרו כהוראת שעה ל-5 שנים בלבד, ולא כחוק קבוע.

עוד הודיע סלומינסקי, כי עם סיום ההצבעה על הצעת החוק תעבור ועדת הכספים לדון בנושא הפיצויים הישירים והעקיפים לעסקים בדרום שנפגעו במהלך מבצע "צוק איתן".

שינויים נוספים שדורש יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי בהצעת החוק:

1. הגדרת "זכאי" בחוק מי ש- 10 שנים מיום הרכישה לא הייתה בבעלותו דירה

2. גודל הדירה במקום 60-140 מ"ר בהצעה המקורית, עד 150 מ"ר.

3. הגדרת בנייה רוויה באזור עדיפות לאומית תכלול גם בנייה של צמודי קרקע עד 15 דירות לקבלן.

בדיון היום החלו להקריא את הצעת החוק. ההקראה עוכבה מאד בשל הסתייגויות רבות שהוגשו על ידי ח"כ משה גפני וח"כ ליצמן.

לשאלת חברי הכנסת משה גפני, סתיו שפיר ויעקב ליצמן מהיכן יינתן המימון להצעת החוק, השיבה סגנית ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, יעל מבורך, כי חרף התחזיות, מסגרת ההכנסות לשנת 2014 גבוהה יותר מהציפיות, וכי ההנחה שמסגרת הגירעון לא תעלה על 3% עומדת בעינה.

ח"כ ליצמן: "הכנסות המדינה צפויות לרדת בגלל הלחימה". מבורך בתגובה: "יש כרגע האטה והמגמה מעט מדאיגה, אבל הצפי הוא שלא נחרוג מהוראות החוק לגבי הגירעון".

ח"כ שפיר: "האם אלה סדרי העדיפויות של הממשלה? 3 מיליארד שקלים לטובת חוק המע"מ לעומת מיליארד וחצי שקלים להמלצות ועדת אלאלוף לטיפול בבעיית הדיור לטווח הארוך?". ח"כ בועז טופורובסקי הזדעק: "אם כך, חברי האופוזיציה אינם תומכים בהקלות לזוגות צעירים".

חברי הכנסת גפני, ליצמן ויצחק כהן התרעמו על מיזוג הצעות החוק הפרטיות בנושא מע"מ 0% עם הצעת החוק הממשלתית. "בכך יוצא שהצעת חוק המבקשת להיטיב עם ידועים בציבור רשומה גם על שמם של חברי כנסת חרדים", מחו. עם זאת, חברי ועדת הכספים אישרו ברוב קולות את מיזוג ההצעות.

עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח אמר במהלך הדיון: "הצעת החוק רגרסיבית באופן מובהק; היא לוקחת משאבים ניכרים ומעבירה אותן לקבוצה יחסית מבוססת שבידיה לרכוש דירה מקבלן. ומה עם מי שאין לו הון ראשוני? האם חייל עמיד זכאי להוקרה יותר מאשר חייל ממשפחה מעוטת אמצעים?"

ח"כ סתיו שפיר דרשה לקבל נתונים על מיקומן של הדירות העונות לקריטריונים, ומנכ"ל משרד השיכון אמר שתקבל פירוט.