נתניהו ויעלון במסיבת עיתונאים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (ראשון) מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב, והתייחס למותם של לוחמי צה''ל ולהמשך מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה.

דבריו המלאים של ראש הממשלה:

לב האומה כולה עם משפחות הנופלים. אנו כואבים את כאבכם, אנחנו  מרכינים ראש בפני בנינו שנפלו כדי שנוכל להמשיך לחיות כאן. אני מבקש להביע בשם ממשלת ישראל וכל עם ישראל את הכאב העמוק שאנחנו חשים. אנחנו שולחים את תנחומינו להורים, לילדים, לבנות הזוג ולמשפחות של חיילי צה"ל שנפלו בקרב על הגנת מדינת ישראל.

אני מבקש לומר לכם שאין מלחמה צודקת מזאת שבניכם, בנינו, נפלו בה בגבורה. אנחנו נשלים את המשימה שבה הם החלו, אנחנו נחזיר את השקט והביטחון לדרום, למרכז ולכל חלקי הארץ.

בשם כולכם, אזרחי ישראל, אני מבקש לשלוח ברכת רפואה שלמה לכל החיילים הפצועים. אני מאמין שכל אחד מאיתנו מכיר לפחות מישהו שמשתתף במערכה, והערבות ההדדית היא גם סוד כוחנו. עלינו להיות חזקים בימים קשים כמו היום הזה, וגם בימים כאלה שייתכן שעוד יבואו. אנחנו מצויים במלחמה על הבית. כוחותינו פועלים בשעה זאת בשטח, הם פועלים במקצועיות, בנחישות ובעוצמה גדולה, בעוצמת אש גדולה אבל גם בעוצמת רוח נפלאה.

חיילי צה"ל, אני מבקש לומר לכם שאזרחי ישראל עומדים מאחוריכם וגם מתפללים לשלומכם.

למשפחות היקרות אני מבקש לומר: אני מודע לדאגה שלכם, כולנו שותפים לה. אנחנו עושים הכל כדי לשמור על חיי האזרחים שלנו וכן גם על חיי החיילים שלנו.   

ישראל לא בחרה להיכנס למערכה הזאת, אך מרגע שהיא נכפתה עלינו, נבצע אותה עד השגת המטרה: השבת השקט לאזרחי ישראל לתקופה ממושכת, תוך פגיעה משמעותית בתשתיות החמאס ושאר ארגוני הטרור בעזה. איננו נרתעים, אנחנו נמשיך בפעולה ככל שיידרש. הפעולה הנוכחית נחוצה לביטחונם של אזרחי ישראל.

בפעולה הלילה נחשפו עוד מנהרות, מנהרות שמתווספות למנהרות רבות אחרות שחשפנו, ושחלקן כבר הגיע לשטח מדינת ישראל. החמאס השקיע בהן שנים של עבודה והון עתק,  במטרה לבצע פיגועי טרור המוניים וגם לבצע חטיפות. אנחנו מצאנו אזיקים, מצאנו סמי הרדמה - אין כאן שום שאלה, המערך הזה הוא מערך אסטרטגי של החמאס, השקיעו בו ביצורים, חשמל, כבלים, קשר, הכל כדי לחדור, לפגוע פיגוע המוני וגם לחטוף.

איום המנהרות אינו חדש לנו. אנחנו סיכלנו מספר ניסיונות בעבר לבצע פיגועים באמצעותו, אבל  הפעולה הנוכחית היא הרבה יותר רחבת היקף. זהו אמנם מהלך עתיר סיכונים, אבל הוא חיוני, כי אם המנהרות הללו לא היו נחשפות, התוצאות היו יכולות להיות קשות בהרבה. מנהרות כמו שחשפנו בימים האחרונים יכולות להיפתח ביישובינו - בתוך גן ילדים, בחדר אוכל - והתוצאות היו יכולות להיות קטלניות.

זו אכן הייתה תוכניתו של החמאס, ונגדה אנחנו  פועלים. כפי שאמרתי כשהתחילה הפעולה שלנו נגד המנהרות, אין ערובה של מאה אחוז הצלחה, אבל אנו עושים הכל כדי להשיג את המירב, ואני חייב לומר שהתוצאות שחיילי צה"ל השיגו עד עתה בשטח הן מעל התחזיות ומעל המצופה.

בימים שלפני היציאה לפעולה הקרקעית, עסקנו בבניית התשתית המדינית והצבאית לפעולה, ועשינו את זה במספר מישורים בו זמנית: קודם כל,   נענינו להצעה המצרית להפסקת אש וגם לשתי הצעות נוספות, הצעה להפסקת אש הומניטארית של האו"ם והפסקת אש הומניטארית של הצלב האדום. הצעדים הללו, יחד עם השיחות האישיות שקיימנו עם רבים ממנהיגי העולם, הניחו את התשתית המדינית שבזכותה אנו מקבלים בימים אלה אשראי בינלאומי לפעולה. זה אף פעם איננו דבר מובן מאליו, צריך להשקיע בזה.

אנו זוכים להכרה מצדן של ארצות הברית, קנדה, בריטניה, גרמניה, צרפת ומדינות רבות וחשובות נוספות בזכותה של ישראל להגן על עצמה ובזכותנו להחזיר את השקט והביטחון ליישובינו ולאזרחינו. לפני שעה קלה שוחחתי פעם נוספת עם הנשיא אובמה והודיתי לו על תמיכתה של ארצות הברית בישראל בעת הזאת.

בזכות ההיענות שלנו להפסקת האש, אי אפשר לטעון שישראל היא זו שבחרה בהסלמה, ועל כן החמאס הוא זה שנושא באחריות לתוצאות הנובעות מתוקפנותו. אנחנו עושים כל מאמץ לא לפגוע בתושבי עזה, ואילו החמאס עושה כל מאמץ שתושבי עזה ייפגעו. אנחנו מצרים על כל פגיעה בחפים מפשע, אבל ככל שאלה נפגעים - האשמה מוטלת על החמאס ועל החמאס בלבד.

החמאס בנה שני מערכים אסטרטגיים כדי לפגוע במדינת ישראל: המערך הרקטי ומערך המנהרות. צה"ל פגע משמעותית בשני המערכים הללו. פעולת צה"ל, גם בהגנה וגם בהתקפה, נטרלה את האפקטיביות של מערך הרקטות. החמאס חשב שבאמצעות המערך הזה הוא ישבור את העורף שלנו, וכמובן כיפת ברזל יירטה את רוב הרקטות שהוא ירה לעבר ערינו. אנחנו השקענו בזה הון עתק וזה מוכיח את עצמו.

גם חיל האוויר תקף ותוקף, הוא השמיד מאגרי טילים ומערכי ייצור רבים של רקטות ברצועת עזה. צה"ל כמובן עדיין עסוק בביצוע משימה זאת. באשר למנהרות, הפעולה הנוכחית פוגעת באופן משמעותי ביכולת התקיפה התת-קרקעית של החמאס נגד מדינת ישראל.

אני מבקש להביע הערכה עמוקה לכל החיילים וכל המפקדים שמשתתפים  בלחימה, ובכלל זה לאנשי המילואים שהשאירו משפחות, השאירו את הבית מאחור, והתגייסו למערכה. אני מבקש להביע הערכה מיוחדת לרמטכ"ל, בני גנץ, שמוביל את צה"ל בבטחה. הוא ביקש עכשיו להיות עם האנשים בדרום, ושר הביטחון ואנוכי כמובן אישרנו לו זאת. אנחנו מאחלים לו, למפקדי צה"ל ולחיילי צה"ל את כל ההצלחה שאנחנו יודעים שדרושה לעם ישראל.

יחד עם הרמטכ"ל ושר הביטחון אנחנו עובדים יחד כשלנגד עינינו אותה מטרה, אותה תכלית. אנו פועלים יחד כתף אל כתף, על פי תוכנית סדורה ושיטתית, בקרב הנוכחי נגד הטרור, שהוא חלק מהמערכה ההיסטורית שלנו נגד הטרור שמנסה לפגוע בנו מאז הקמת המדינה. בכל קרב ובכל מערכה יש אירועים מורכבים וקשים, וכך גם במערכה הנוכחית, אבל יחד עם זאת, הפעולה הצבאית מתקדמת כמתוכנן, והיא תתרחב ככל שיידרש - עד שהשקט ישוב לאזרחי ישראל.

כשיצאנו לדרך ידענו, וגם אמרתי, שזו יכולה להיות מערכה ממושכת, אבל מתולדות עמנו אנחנו יודעים אמת פשוטה - עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה. אנחנו גאים בחיילים הגיבורים שלנו. בעזרת השם, בעזרתם, נעשה ונצליח.