אורלי לוי אבקסיס
אורלי לוי אבקסיספלאש 90

הבוקר (שלישי) עם הגעתה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) לאולם הוועדה לזכויות הילד, נמסר לה כי על אף שבמשרדי האוצר והרווחה ידעו מזה חודשים על מועד הדיון בנושא השפעת הדיור הציבורי על ילדים, החליטו שלא לשלוח נציגים לדיון.

הדיון, שתוכנן לקראת יום הדיור הציבורי בכנסת,  היה אמור לעסוק בנושא אקוטי בהשפעותיו על אלפי ילדים ברחבי הארץ שחיים בחוסר ביטחון כלכלי וחברתי ועלולים למצוא עצמם עם משפחותיהם ללא קורת גג.  

ח"כ לוי-אבקסיס זעמה על היעדרם של נציגי הרווחה והאוצר, והחליטה לפוצץ את הדיון ולא לקיים אותו. "לא ייתכן שדווקא ביום שהכנסת מקדישה לדיור הציבורי, ומקיימת דיון כל כך חשוב שעוסק במצבם של ילדים שמשפחותיהם נאבקות על קורת גג, מחליטים משרד האוצר ומשרד הרווחה לא לשלוח נציגים שישמעו את הדברים ויספקו תשובות.

"זו שערורייה שנציגי ממשלה מרשים לעצמם לא להתייצב לדיון כזה, זו בושה וחרפה למשרדי האוצר והרווחה", אמרה לוי-אבקסיס.

"רק לאחרונה קראנו את המלצות וועדת אלאלוף בנושא הדיור הציבורי, שהצביעו על כשל מתמשך של המדינה ביחס לדיור הציבורי  ודיברו על הצורך לשינוי דחוף ומהותי בנושא הזה. את וועדת אלאלוף הקימו שר האוצר ושר הרווחה שהבטיחו בכל העת לספק תשובות לציבור, והנה, כשאנחנו מגיעים לדבר עצמו, הם נעלמים?", שאלה.

זעמה של ח"כ לוי-אבקסיס גבר לאחר שנודע כי משרד האוצר הגיש ערר על ההחלטה לאשר את הצעת החוק לסיוע ריאלי בשכר דירה שיזמה, אשר עברה ביום ראשון האחרון בוועדת השרים לחקיקה והייתה אמורה לעלות לקריאה טרומית במליאת הכנסת.

"הצעת החוק עברה בוועדת השרים לאחר שזכתה לתמיכה משר השיכון ושרת המשפטים כי גם הם הבינו שאי אפשר לשלוח זכאים לדיור ציבורי לחפש דירות בשוק הפרטי כי במצב הקיים הסיוע שניתן להם פשוט לא מספיק ומשפחות מוצאות את עצמן ברחוב", הסבירה ח"כ לוי-אבקסיס.

"אישור ההצעה בוועדת השרים הייתה בשורה ענקית לממתינים לדיור ציבורי ברחבי הארץ ולכל מי שזכאי לסיוע בשכר דירה, אבל לצערי, דווקא ביום הדיור הציבורי בכנסת, האוצר בחר שוב להפנות עורף לאוכלוסיות החלשות, גם כשמדובר בהצעות חוק שקיבלו משנה תוקף בוועדת אלאלוף".

בשיחות שקיימה בימים האחרונים עם גורמים בכירים במשרד האוצר, נדהמה ח"כ לוי-אבקסיס לשמוע כי התנגדות משרד האוצר לקידום הצעת החוק שיזמה להקצאת אחוז מסוים מכל פרויקט בניה עתידי של המדינה לטובת דירות חדשות לדיור הציבורי, לא נובעת רק מהכיוון הכלכלי, אלא מדובר בהתנגדות עקרונית לשלב את דיירי הציבורי במרקם החיים הישראלי ורצון להשאיר אותם בשוליים.

"במשרד האוצר אמרו לי בנוגע להצעת החוק הזו במילים שלא ניתן לפרש אחרת – 'אתם תורידו את ערך הדירות בפרויקטים האלה', 'אתם תפגעו בכדאיות של הפרויקט', 'מה נגיד לזוגות צעירים שירצו לקנות שם דירות, שלמטה מסתובבים אנשים מהדיור הציבורי? הם לא ירצו לגור לידם.

"לצערי הרב אנחנו שוב מגלים שהמדינה לא סופרת את דיירי הדיור הציבורי, ולא את הילדים שלהם. הילדים האלו, שגדלים ללא קורת גג קבועה וללא ביטחון כלכלי וחברתי, סביר להניח שיום אחד הם יידרשו להגן על המדינה ולהילחם עבורה, אבל מסתבר שהמדינה לא מגנה עליהם. לשמוע נציג של משרד האוצר מתייחס לילדים במדינה הזו כמי ש'יורידו את ערך הדירות', זה משהו שחשבתי שכבר נעלם מהעולם. שר האוצר יכול לדבר עד מחרתיים על 'כיפת ברזל כלכלית', אבל בפועל מתברר שדברים לחוד, ומציאות לחוד, והדיור הציבורי פשוט לא מעניין את משרד האוצר", דברי אבקסיס.