השר אורי אורבך
השר אורי אורבךצילום: פלאש 90

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד במסגרת היום למניעת התעללות בקשישים.

יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ אמר בדיון "גם היום נקבור את מתינו ונמשיך להילחם על הזכות לחיות חיים נורמליים בארץ הזאת. גם לקשישים יש זכות לחיות בשקט ובשלווה. הדיון בעניינם ובצורכיהם אינו סובל דיחוי".

השר לאזרחים ותיקים, אורי אורבך אמר בדיון כי זקנים לא יכולים לרוץ למקלט "הזקנים פגיעים יותר בזמן הלחימה; הם רצים לאט יותר אם בכלל ולעיתים אין בן משפחה זמין, הקשיש נופל ארצה ואין מי שירים אותו. מתנדבים רבים פוקדים את בתיהם בימים אלה". עוד ציין השר, כי גם בזמני שגרה מדווחות 1,800 תקיפות של קשישים מדי חודש.

ח"כ איציק שמולי אמר כי "זהו רק קצה הקרחון. מרבית הקשישים מסרבים להתלונן מפאת בושה או פחד. 40% מכלל האזרחים הוותיקים חוששים שיתקפו אותם ברחוב".

"תמונותיה של ניצולת השואה מקיבוץ ניר-עם, שבניגוד למרבית חברי הקיבוץ לא עזבה את ביתה בימים אלה, לא עוזבות את ראשי", אמר ח"כ יעקב מרגי בדיון "מילותיה שנשמעו בתקשורת: 'אני לבד' לא מרפות ממני. מי יודע שהיא שם ומדוע נותרה לבד?".

בתוך כך, הוועדה קבעה היום פה אחד בתקנות כי קשישים השוהים במעונות ואינם מסוגלים להתקלח בעצמם, יירחצו על ידי צוות המעון ארבע פעמים בשבוע לפחות, במקום פעמיים כפי שקבעו התקנות עד כה.

עו"ד נעם פליק מהלשכה המשפטית במשרד הרווחה הבהיר בדיון כי "מרבית הזקנים מקבלים כיום פתרון בקהילה. לכן, הזקנים שנכנסים לבתי אבות הם במצב ירוד מבעבר, גם מבחינת היגיינה וניקיון, ויש להקפיד על כך יותר".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, תהה: "האם זה לא מה שקורה בפועל? הייתי מצפה שכך יהיה ללא התערבות חקיקה".