אורי אריאל
אורי אריאלצילום: פלאש 90

בצל האירועים בדרום אישרה ועדת השרים לענייני התנתקות את הצעות המחליטים שהביא שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, האחראי על הטיפול במפוני גוש קטיף.

על פי ההחלטות שאושרו יוסדרו מגורי המשפחות הזכאיות וכן מגורי השוכרים הפרטיים והבנים הממשיכים, המתגוררים באתרים הזמניים. הממשלה תעניק לעקורים שטרם נכנסו לבתי הקבע מענקים בסך כולל של 50 מיליון ₪.

בתוך 60 יום מתאריך קבלת ההחלטה ישלח משרד השיכון לכל משפחה את המסלולים המתאימים עבורה. מלשכתו של השר אריאל נמסר כי הפתרונות העומדים לרשות המשפחות שמציע משרד הבינוי והשיכון הם: "משפחתית"- מבנה יביל ומשודרג שיוצב על מגרש הקבע, בניית בית קבע בבניה עצמית, העתקת מבנה יביל למגרש הקבע, מכירת מגרש הקבע לצורך רכישת בית מגורים ביישוב אחר, פתרונות כלליים בתחום הדיור הציבורי ובתחום מתן המשכנתאות.

על פי ההחלטה המשפחות תצטרכנה להודיע למשרד השיכון והבינוי בתוך 30 יום מהו הפתרון המועדף עליהן. משפחות שיצטרפו לתהליך המעבר למגורי הקבע יזכו לארגז כלים המאפשר עזרה וליווי אישי. משפחות אשר לא יפעלו ליישום הפתרון המוצע או שלא יעמדו באבני הדרך שנקבעו יחויבו בשכר דירה מלא, והמדינה תנקוט בהליכים העומדים לרשותה לרבות התכנית לשלילת זכויות כספיות.

מלשכתו של אריאל נמסר עוד כי בישיבת השרים הוצגו בפני הנוכחים ההתקדמות המשמעותית בטיפול במפונים והגידול במספר המשפחות שבהן הסתיים הטיפול ובמספר המשפחות שעברו לבתי הקבע.

השרי אריאל מסכם ואומר כי מטרתו הברורה היא "לתת את הפתרון הכי טוב שאנחנו יכולים לכל משפחה ומשפחה. אנחנו נכנסים ללוחות זמנים מוגדרים כדי שנוכל לסיים את הטיפול בשיקום ובניית בתי הקבע של אחינו מגוש קטיף, ושהנושא לא יימרח עוד שנים נוספות. אנחנו שמים סוף למציאות המרה שבה המשפחות היקרות נאלצות לחיות במגורים זמניים כבר 9 שנים, תוך גרירת רגליים מצד המדינה, וללא צפי לסיום. נעשה הכל כדי לתת לכל אחד ואחת פתרון אמיתי, ונסגור סוף סוף את המגורים הזמניים".

ביחידת תנופה במשרד השיכון קבעו כי "זוהי הזדמנות ייחודית ואחרונה לפתרון הבעיות הקשות שטרם זכו לטיפול הכולל: סל פתרונות סופי לדיור הזמני, לוחות זמנים קצובים, סבסוד דירה וארגז כלים המאפשר עזרה וליווי המשפחות. כל אלה נועדו לסיים את תהליך הקליטה של המשפחות ביישובי הקבע ולהביא לסיום וטיפול במגורים הזמניים של המפונים".

ועד מתיישבי גוש קטיף מתייחס גם הוא להתקדמויות האחרונות ואומר כי: "לצערנו גם תשע שנים אחרי הגירוש אנשי גוש קטיף עדיין לא הגיעו למנוחה והנחלה והיום מתכנסת ועדת השרים בניסיון לקדם פתרונות. זאת בשעה שאנשי הגוש נמצאים בחזית העורף ובניהם לוחמים בטרור העזתי. הוועד מחזק את ידי חברי ועדת השרים ובתוכם שר השיכון ח"כ אורי אריאל על פעילותם הברוכה למשפחות עקורי קטיף".