מנחם אליעזר מוזס
מנחם אליעזר מוזסחזקי עזרא

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, העלה בפני מליאת הכנסת את סוגיית מוסדות החינוך החרדיים הנעדרים חדרי מיגון, ושוכנים במבנים ארעיים, קראוונים ויבילים צפופים.

לדבריו, המחסור התמידי המאפיין את מוסדות החינוך החרדי מהווה בימי מלחמה אלו סכנת נפשות ועל המדינה להתעשת בהקדם ולסגור את הפער הנדרש.

"אנו מצויים בעיצומם של ימי בין המצרים. ימי מלחמה. 5 מליון מתושבי המדינה צמודים לממ"דים. הגדיל עתה העולם, והחליט להכניס את כל המדינה לסגר תעופתי. לפני שלוש שנים, בהיערכות משרד החינוך לפתיחת שנה"ל, התרעתי בפני השר והנהלת המשרד על כך, שמרבית בתי הספר החרדיים אינם מוגנים.

במהלך מבצע "עמוד ענן" נפל באשדוד טיל על מתחם בתי ספר הנמצא בקראוונים. באורח נס הוא נתקע בעומק האדמה ולא התפוצץ. טיל אחר נפל בשבת, בזמן שאין לימודים. רק נסים מנעו אסון גדול. באחד הדוחות שהוציא מבקר המדינה, עמד גם הוא על היעדר המיגון ומצבם של בתי הספר, במיוחד בחינוך החרדי".

מוזס ציין את העיר אשדוד כדוגמא: "העיר אשדוד, נבנתה רובעים, רובעים. בעוד הרובעים המאוכלסים באוכלוסייה חילונית, התאכלסו כשמוסדות החינוך כבר עמדו על תילם, בנויים כנדרש, עם חדרים ממוגנים, חצרות ומתקנים, הרי ברובעים החרדיים קודם התאכלסו ואז החלו לחשוב על פתרונות למוסדות החינוך. הפתרונות שנדרשו היו מידיים. היות ולא ניתן לבנות בתי ספר ביום אחד, הוצבו באורח זמני מנ"דים. לאחר שהונחו המנ"דים הזמניים, לא יכלו לבנות על אותו מגרש בתי ספר, עד לפינוי המבנים. כמובן שאתר חילופי לא תמיד נמצא כמו גם התקציב להעתקה. וכך משך שנים נמצאים עשרות מוסדות בקרוונים בלתי ממוגנים, ללא חדרי בטחון.

מוזס המשיך ואמר כי "לצערנו, הבעיה כיום כבר אינה רק באשדוד. טילי החמאס מגיעים כמעט לכל נקודה בארץ. היו כבר אזעקות בירושלים, בני ברק, בית שמש, אלעד, ביתר, מודיעין עילית. בכל היישובים האלו קיימים אינספור מוסדות חינוך בהם התלמידים למדים במבנים ארעיים ללא מיגון. אם חלילה ייפול רסיס על קראוון עם תלמידים, זה יכול להסתיים באסון.

"אני קורא כאן מעל דוכן הכנסת פעם נוספת: אין מקום להפלות בין דם לדם. אני מתריע שוב ופונה לכל הגורמים המוסמכים. אנא התעשתו מבעוד מועד ופעלו למיגון כל בתי הספר, לפני שיקרה אסון חלילה".