יהודה משי זהב
יהודה משי זהביוני קמפינסקי

יהודי שעבר השתלת ריאות בבית חולים בהודו נפטר לאחר הידרדרות במצבו. בשל ביטולי הטיסות לישראל שונה יעד הטיסה לטורקיה מבלי יכולת להעביר את גופתו לישראל.

חברת אל על אינה מקיימת טיסות לטורקיה מאז הידרדרות היחסים עם ישראל, וגרוע מכך, שטר המטען של הארון היה על שם חברת התעופה הטורקית. כל חברת תעופה אחרת אינה יכולה להמשיך בהטסת הארון. מה עוד שטורקיה סירבה לשחרר את הארון לגורם אחר.

בחוסר אונים פנתה משפחת הנפטר בבקשת עזרה מארגון זק"א, המוכר על ידי האו''ם כארגון בינלאומי. המשפחה תיארה באוני אנשי זק''א את הצער והסבל, וסיפרה כי אב המשפחה נפטר כבר ביום ראשון וזה חמשה ימים שהגופה מתגלגלת בדרכים מהודו לישראל.

ארגון זק"א הפעיל קשרים רבים בקהילה היהודית בטורקיה, משרד החוץ וגופים בינלאומיים, כדי שינסו לסייע במאמצי התיווך מול החברה הטורקית. לאחר שמאמצים אלה עלו בתוהו, הצליחו בזק"א ליצור קשר עם מנהל הסניף של החברה הטורקית בהודו - שהסכים בסופו של דבר לשחרר את שטר המטען לגורם תעופה אחר.

בשתיים אחר חצות יצא מטוס פרטי מישראל לטורכיה, ולמחרת בבוקר הוא חזר לישראל יחד עם ארון הקבורה.

מיכאל גוטווין, רכז המחלקה המשפטית של זק"א, אמר כי "לאחר פעילותו החשובה והנמרצת של יו"ר זק"א יהודה משי זהב הצלחנו בחסדי ה' לקבל את האישורים הנדרשים להעביר את הנפטר מטורקיה לישראל במטוס פרטי, מדובר במקרה מאוד מורכב ובמצב מדיני מאוד מורכב".