בי"ח רמב"ם. ארכיון
בי"ח רמב"ם. ארכיוןפלאש 90

בחדר הניתוח של המרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה הוכנסה לשימוש טכנולוגיית הדפסה תלת מימדית שבעזרתה בוצע ניתוח ליישור לסתות והשתלת עצם חסרה בילד בן 6. כך מדווח אתר 'דוקטורס אונלי'.

בבית החולים מציינים כי השתלת הלסת המודפסת נעשתה בהליך ראשוני מסוגו.

האתר מצטט את בית החולים המספר כי הילד, תושב צפון הארץ, סבל ממום מולד ששכיחותו, בדרגות חומרה שונות, היא 1 ל-5,000 לידות. הילד נולד עם תת-התפתחות של עצמות הפנים בצד אחד, ובעיקר בלסת התחתונה. בפועל, צד אחד של פניו היה שקוע. מום זה הקשה מאוד על הילד ופגע משמעותית באיכות חייו.

לקראת הניתוח, בוצעה הדמיה של המום שממנו סובל הילד באמצעות CT תלת ממדי. כמו כן במסגרת התכנון המקדים לניתוח שנמשך כמה ימים, בוצעה הדפסת סד (תומך) מדריך, המותאם למידותיו של הילד המנותח, במטרה לסייע בניתוח.

על שלבי הניתוח עצמו מספרים ב'דוקטורס' כי אורכו היה כשעתיים וחצי וביצעו אותו פרופסור עדי רחמיאל, מנהל מחלקת כירורגית פה ולסת וד״ר עמרי אמודי, רופא בכיר במחלקה. המהלך בוצע בו זמנית, בשני מקומות בגוף המטופל. במסגרת הניתוח חשפו הרופאים את האזור בפניו של הילד שבו חסרה העצם, עד שהגיעו אל העצם הקיימת. במקביל, לקח צוות רופאים נוסף צלע שמידותיה תוכננו מראש, עם החלק הגרמי והסחוסי שלה, על-פי תכנון של הסד הממוחשב.

הצלע הושתלה בפניו של הילד, וקובעה לעצם הקיימת בעזרת ברגים. הצוות המנתח צוטט ב'דוקטורס' כמעריך כי קליטת העצם תימשך כמה חודשים. בתום ימי התאוששות נוספים, הילד שוחרר לביתו במצב טוב ומכאן ואילך הוא ימשיך להיות במעקב.