הלוויה צבאית
הלוויה צבאיתפלאש 90

35 חיילי צה"ל נהרגו מתחילת מבצע 'צוק איתן' בלחימה בארגוני המחבלים ברצועת עזה וסביב לה. הנופלים משתייכים לכל קשת הדרגות, מחיילים בדרגות רב"ט וסמל ועד לחלל הבכיר ביותר במבצע עד כה, מג"ד גדוד גפן בבה"ד 1, סא"ל דולב קידר הי"ד ממודיעין.

קידר, נשוי ואב לשלושה, נשאר בשטח בלילה מחשש שיתרחש פיגוע, חשש שהתאמת לבסוף ועלה בחייו ובחייהם של שלושה לוחמים נוספים שהיו עמו. קידר הגיע עם הג'יפ על מנת לטפל בחדירת חוליית מחבלים דרך מנהרה, אז שיגרו המחבלים טיל נ"ט והרגו את כל יושבי הג'יפ.

רבים מההרוגים הם קצינים, חלקם בשירות קבע וחלקם בשירות מילואים. אחד מהם הוא סרן צבי קפלן, קמב"ץ גדוד הסיור של גולני, אב לשניים ותושב קיבוץ מירב. חמיו, אביה של אלמנתו עדי, סיפר לערוץ 7 על זוג שחייו היו עשייה והתנדבות: "את עדי הוא הכיר לפני השירות במסגרת פעילות משותפת של שניהם ב'קו לחיים'. התכונה הזאת של התנדבות ונתינה בלי חשבון הייתה אורח החיים שלהם. כשהוא היה מגיע בסופי שבוע מהצבא הוא היה מדריך את בני הנוער במירב, יוצא איתם לטיולים ומשוחח איתם".

שלושה מבין ההרוגים היו חיילים בודדים שעלו לישראל כדי לשרת בצה"ל, בעוד בני משפחותיהם נשארו בחו"ל. ללוויותיהם של החיילים הבודדים בחיפה, באשקלון ובירושלים הגיעו רבבות. היוזמה החלה בחיפה, שם הובא למנוחות סמל שון נסים כרמלי, שהיה אוהד של קבוצת הכדורגל מכבי חיפה. פעילים מרכזיים בחוג האוהדים ששמעו שכרמלי הוא חייל בודד וקיים חשש שלווייתו תהיה קטנה, הפיצו ברשתות החברתיות קריאה להגיע ללוויה. הקריאה תפסה תאוצה גם בתקשורת הממוסדת, ולבית העלמין הגיעו כעשרים אלף בני אדם.

סמל ג'ורדן בן סימון שעלה מצרפת התגורר אצל דודו באשקלון. למרות החשש מרקטות והוראות פיקוד העורף, ליוו אותו למנוחת עולמים כ‑6,000 בני אדם. סמל מקס שטיינברג הובא למנוחות בהר הרצל. סא"ל כפיר אדרי מגולני ספד לו: "הגעת לארץ במטרה לשרת את העם והמולדת ולתרום לזולת. עזבת חיים נוחים והתגייסת להיות לוחם קרבי בחטיבה החומה שכה אהבת. לימדת אותנו מהי ציונות ומהי אהבת ארץ ישראל". האב סטיוארט ספד אף הוא לבנו וסיים את דבריו במילים "עם ישראל חי", כשהקהל משיב לו "אמן".

המשתתפים בשלוש הלוויות סיפרו כי באו לחלוק כבוד למי שלא גדלו כאן ובכל זאת חשו את הקשר לעם היהודי, עלו ארצה והתגייסו לצה"ל. "החלטתי לבוא ולא היה לי ספק", סיפר לערוץ 7 ליאור, אחד ממשתתפי הלוויה בהר הרצל. ''הוא לחם בשבילנו והיה אח שלנו. עלה לכאן ועזב חיים מאוד נוחים כדי להיות איתנו. מקס הקריב את החיים שלו וזה המינימום שאנחנו יכולים לעשות''. בני משפחותיהם של שלושת החיילים הבודדים הודו לרבבות שבאו ללוותם.

ביום שלישי נהרגו בקרבות ברצועה שני קציני השריון סרן דמיטרי לויטס וסגן נתן כהן. נתן כהן, בוגר המכינה הקדם צבאית אלישע, בן 22, התארס רק לאחרונה והיה אמור להתחתן אחרי החגים עם ארוסתו טל. לאחר מותו כתב אחד מחבריו על דף הפייסבוק שלו: "נתן, היית חבר ואח יקר, קשה לחשוב שאתה כבר לא איתנו. רק אתמול לפני שנכנסת חזרה אמרת לי: אחי, שכשייגמר כל הבלגן הזה נעשה 'ישיבה' ביחד. שמור עלינו מלמעלה אח יקר, נתגעגע אליך. יהי זכרך ברוך".