אנטישמיות אמיתית בהונגריה? לא בטוח
אנטישמיות אמיתית בהונגריה? לא בטוחפלאש 90

שגרירה המיועד של הונגריה לרומא הודיע כי הוא מוותר על התפקיד, בעקבות האשמות כי השתמש בביטויים אנטישמיים.

פיטר שנטמיחאלי-שאבו, 69, שהיה אמור להיכנס בקרוב לתפקיד שגריר הונגריה ברומא, הודיע ביום שישי כי הוא מוותר על המינוי. ההחלטה הגיעה בעקבות מחאה חריפה מצד ארגונים יהודיים ברחבי העולם, בהם הקונגרס היהודי העולמי והליגה נגד השמצה, שטענו כי שנטמיחאלי-שאבו התבטא בעבר מספר פעמים כנגד היהודים ואף השתמש בביטויים אנטישמיים כאשר כינה את היהודים "סוכניו של השטן".

בהודעה שפירסם משרד החוץ ההונגרי ביום שישי נאמר כי " פיטר שנטמיחאלי-שאבו הודיע לנו כי הוא אינו מעוניין בתפקיד השגריר ברומא".

החלטת משרד החוץ בבודפשט למנות את שנטמיחאלי-שאבו לשגריר באיטליה לפני מספר שבועות, עוררה סערה בקרוב ראשי הקהילה היהודית במדינה וארגונים יהודיים ברחבי העולם שטענו כי השגריר המיועד, ששימש ככתב ופרשן מפורסם בתקשורת ההונגרית, קשור לכלי תקשורת של הימין הקיצוני במדינה. הם גם הביאו כדוגמא מאמר שכתב בשנת 2000 עבור עיתון המזוהה עם מפלגת הימין הקיצוני "יוביק", בה שיבח את פעילותו של ארגון "Magyar Garda", שנחשב לממשיך דרכו של ארגון "צלב החץ" הנאצי והוצא לאחרונה אל מחוץ לחוק. במאמרו כינה שנטמיחאלי-שאבו את היהודים "סוכניו של השטן".

נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונלאד לאודר, פירסם ביום חמישי האחרון הודעה בה קרא לשלטונות איטליה לסרב למינויו של שנטמיחאלי-שאבו כשגריר במדינה. "מדובר באופן ברור בעלבון ליהודים. אדם שטוען כי היהודים הם סוכניו של השטן, חמדנים, קנאיים, רעים ומכוערים, אינו ראוי לייצג את מדינתו בחו"ל" אמר לאודר. כגם ראשי הליגה נגד השמצה דחקו בנשיא איטליה ג'ורג'ו נפוליטנו ובשרת החוץ האיטלקיה פדריקה מוגריני "למנוע מאנטישמי ידוע להפוך לשגריר הונגריה באיטליה. לשנטמיחאלי-שאבו יש היסטוריה ארוכה של פרסומים אנטישמיים, בהם הוא כינה את היהודים סוכניו של השטן".