במדד המשולב עלה. בנק ישראל
במדד המשולב עלה. בנק ישראלFlash 90

המפקח על הבנקים, דוד זקן, פרסם היום (ראשון) הנחיות לבנקים לאור הימשכות המצב המיוחד בעורף, במסגרתן הורחבו ההקלות לאוכלוסייה.

בין היתר, הוסרו המגבלות הנובעות מהוראות המפקח בנוגע לחריגה ממסגרת האשראי המאושרת, הצטרפות לקוחות לשירות הוראות טלפוניות וביצוע פעולות באינטרנט, גם ללקוחות יחידים ולעסקים הפועלים בשטח 0-40 קילומטר מרצועת עזה, אשר חשבונותיהם אינם מנוהלים בסניפים בשטח זה. הקלות דומות ניתנו גם לחיילי המילואים.

ניתנה הוראה לבנקים להימנע גם מהגבלת חשבון או בעל חשבון, שמענו הרשום של בעלי החשבון ברישומי התאגיד הבנקאי הינו ביישובים לגביהם הוכרז מצב מיוחד בעורף, זאת בשל שיקים שסורבו.

הבנקים הונחו גם לפעול בהתאם לתקנות שהתקינה שרת המשפטים, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, לפיהן שיקים שסורבו, של מי שנקרא לשירות מילואים בנסיבות חירום או במצב מיוחד, ייגרעו ממניין השיקים לעניין הגבלת חשבון.

נציין כי מדובר בתקנות הצפויות להתפרסם ברשומות בימים הקרובים, וכי לשם גריעת השיקים על המגויס להמציא לבנק אסמכתה מרשויות הצבא המאשרת כי שירת שירות מילואים בציון התקופה בה שירת.

בנוסף, בדו"חות הכספיים לרבעון השני הותר לא לרשום הפסדי אשראי ספציפיים כאשר הפיגור שנצבר בחובות של משקי בית ועסקים קטנים עובר את הסף שנקבע. תחת זאת, על הבנקים להפעיל שיקול הדעת בקביעת ההוצאות להפסדי האשראי, לאור השלכות המצב הנוכחי. הוראה זו נועדה לאפשר לבנקים לנהוג בגמישות הראויה עם לקוחות אשר נקלעו לפיגורים לנוכח המצב המיוחד הנוכחי.

בנוסף להרחבת ההקלות כאמור לעיל, המפקח על הבנקים הנחה את המערכת הבנקאית להפעיל שיקול דעת ולבחון ברגישות המתבקשת כיצד ניתן להקל על אוכלוסיית הלקוחות שנפגעת כתוצאה ממצב החירום.