עידוד תמוה לחקלאות עברית
עידוד תמוה לחקלאות עבריתפלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה היום (שני) בהיערכות הרשויות לשנת השמיטה המתקרבת.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) התייחס לדו"ח בנושא של מבקר המדינה, והדגיש כי הוא נכתב אחרי השמיטה הקודמת וחשוב לוודא שהפעם נערכים נכונה מבחינת תקציב, פיקוח, בחירת מסלולים לחקלאים, ייצוב מחירים ועוד.

לדבריו "יש לוודא שלא ייעשקו את הצרכן הפשוט, ולא ייווצר קרטל השולט בשוק מול לקוחות שבויים. יש להקפיד על תחרות בין יבואני הירקות והפירות בשמיטה, כדי למנוע פערים של 200% כבעבר". כהן שיבח את התנהלות סגן השר בן דהן, וציין כי ניכר שיפור משמעותי בהיערכות הממלכתית בנושא, בזכות עבודתו.

שר החקלאות, יאיר שמיר ציין בתחילת הדיון כי "השמיטה מבטאת את חיבור העם היהודי לארצו, ומימושה הוא חלק מתקומת ישראל בארצו. כאשר היינו עם מפורד ומפוזר, לא הייתה כמעט משמעות למצווה זו – אלא רק כאשר חזרנו לארצנו – ומימשנו את שיבת ציון".

הרב אלי בן דהן, סגן שר הדתות סיפר כי 6,500 החקלאים בארץ מקבלים הדרכה, ייעוץ, סיוע וליווי למסלולים העומדים לפניהם בשנה הקרובה – כגידול ע"י מצע מנותק, היתר מכירה, אוצר בית דין או השבתה מלאה.

כן נערכים כנסי הסברה לאגודות, מושבים, קיבוצים וועדות חקלאיות, וכן לרשויות המקומיות בעניין הטיפול בגינות הנוי. 18 צוותים מנהלים את הקשר עם החקלאים, רשתות השיווק והסיטונאים, ולהערכת המשרד כ 200-150 חקלאים בלבד ישבתו לגמרו מעבודה.

"למדנו היטב את דו"ח המבקר הקודם, ומספר רב של מפקחים מסתובבים בשטח, טפסי ההחתמה של החקלאים ברורים, מסודרים ושקופים, ואנו נותנים מענה הלכתי ברור ומידי לבעיות המתעוררות תוך כדי ההערכות. נבחרה חברה חיצונית המלווה את החקלאים, ממפה את צרכיהם ומחתימה אותם על טפסי ההסדרה", אמר הרב בן דהן.

ח"כ רות קלדרון (יש עתיד) אמרה כי המשתלות בארץ נפגעות בגלל הכשרות הנדרשת מהם ועל שר החקלאות לשמור על מעמדן, ואילו ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) השיב כי מדובר בשוק חופשי של היצע וביקוש, ולא ניתן לקבוע לציבור היכן ומה לקנות. לטענתו, קרוב לאלף חקלאים משביתים את הקרקע ועובדים ע"פ אוצר-בית-דין, אך הם אינם עומדים במדדים הקשוחים של משרד החקלאות, שהוחמרו מבעבר. חברו-לסיעה, ח"כ יעקב אשר, הדגיש כי חייבת להיות גמישות ביבוא מירדן, בגלל שכל מחסור יביא מיד לסחרור-מחירים.

צביקה כהן סמנכ"ל משרד החקלאות השיב "קיבלנו מהאוצר תקציב 100 מיליון ₪ המיועד בעיקר לחקלאים, לצרכי השמיטה. הוצאנו נהלים , ע"פ הערות הציבור, כולל הציבור החרדי וועדות הכשרות – שכולם התקבלו. 87% מהציבור הישראלי נערך לצריכת פירות וירקות שגודלו ע"פ היתר מכירה, ולציבור זה להערכתי לא יהיה מחסור במוצרים טריים. 13% הנותרים ניזונים מגידולי שנה זו, מגידולי הערבה הדרומית (שכבר כיום נסגרות בו עסקאות נרחבות), יבול נכרי ועוד. כל אלו ללא התערבות המשרד והם פועלים ע"פ שוק חופשי. בנוסף – אם יתגלה צורך נאפשר יבוא בצורה מפוקחת ובמשורה, במכס מופחת, לירקות ופירות ממקומות שונים בעולם. הקל ביותר ליבוא גם מבחינת הפיקוח על הצומח - הוא מירדן. ישבנו עם ועדי הכשרות, הקבוצות החרדיות הגדולות ודרשנו שכל מוצר שיגיע מירדן - יגיע למספר יבואנים בו-זמנית, כדי ליצור תחרות ולהפחית מחירים".

הרב יוסף-צבי רימון, יו"ר עמותת תעסוקטיף, ציין כי "אם היו נערכים לפני שנה לקידום אוצר בית דין וגידול במצע מנותק – ניתן היה לחזק את החקלאות העברית בארץ, הפועלת ע"י אמצעים אלו – בלי לברוח לאמצעים הקיצוניים יותר של היתר מכירה ויבול נכרי".