מנהרת טרור
מנהרת טרורפלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר הפרופ' עמוס פרומקין, מומחה למערות איש המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית, על השילוב הנדרש בין גורמי אקדמיה לגורמים צבאיים במסגרת המאבק בתופעת מנהרות הטרור.

לדבריו קיימים כיום כלים שיוכלו לסייע באיתור מנהרות, אם כי אין מדובר בכלים אידיאליים למשימה זו ויש להוסיף ולהשקיע בהם ולפתח אותם כדי להתאימם למשימה זו.

לדבריו לכל אחד ואחד מהמכשירים הקיימים כיום, מכשירים שנעשה בהם שימוש בארץ ובעולם, יש מוגבלויות כאלה ואחרות. יש המוגבלים ברמת העומק שיוכלו לזהות, יש בגודלו של החלל שאותו יוכלו לזהות וכן הלאה. "עוד לא הגענו למנוחה ולנחלה בתחום הזה".

פרופ' פרומקין סירב להצביע על אחד מהמכשירים ולקבוע כי הוא הראוי ביותר להשקעה על מנת להפוך אותו לכלי יעיל במאבק בתופעת המנהרות. לדבריו לא נכון לפרט את הדברים באמצעי התקשורת על מנת שלא כל אדם ישמע ויידע במה דנים ומה סבורים העוסקים בסוגיה.

"מי שצריך היה לחפש פתרונות חיפש, אבל שיטות שהן עצמן מוגבלות וצריך לראות איך מתאימים אותן בצורה טובה", אומר פרופ' פרומקין המזכיר את ההשקעה הכלכלית הטמונה בהחלטה שכזו. להערכתו נכון יהיה אם הצבא יחבור למכון הגיאופיזי העוסק בחקר ובאיתור פעילות המתבצעת במעבה האדמה כדוגמת רעידות אדמה וכיוצא באלה ולנצל את הידע שנאגר בידי חוקרי המכון לטובת הפעילות הטכנולוגית לאיתור מנהרות הטרור.

פרופ' פרומקין מציין כי בעולם מפעילים מכשור מיוחד לאיתור חללים במעבי האדמה לפני בנייתו של בניין חשוב על מנת להבטיח את יציבותו. מכשור כזה הוא בעיניו אחד הראויים גם למשימה הצבאית במידה ויושקעו המשאבים הנצרכים להסבתו ולהכשרתו לייעוד הספציפי של איתור מנהרות טרור.