בקבוק תבערה. ארכיון
בקבוק תבערה. ארכיוןפלאש 90

המשטרה הגרמנית עצרה צעיר בן 18 בחשד שהשליך בקבוק תבערה לעבר בית כנסת בעיר וופרטל שבמערב גרמניה במטרה לשרוף אותו.

וופרטל היא העיר ה-17 בגודלה בגרמניה, ועיר תאומה לבאר שבע מוכת הטילים. מדובר בבית הכנסת היחידי בעיר. באירוע לא היו נפגעים ונזק מועט נגרם למבנה בית הכנסת מבחוץ.

חבר בוועד הקהילה של וופרטל, שביקש להישאר בעילום שם, אמר כי "המוסלמים בעיר מנסים בכוח להביא את המלחמה בעזה גם לרחובות וופרטל".

לפי דיווח בעיתון גרמני, שכן הזעיק את המשטרה ואת מכבי האש לאחר שהבחין בלהבות ליד בית כנסת "נויה-ברגישה" החדש ברחוב גמרקר בסביבות 2:15 לפנות בוקר.

לפי המשטרה המקומית, 3 צעירים זרקו מספר בקבוקי תבערה לכיוון דלתות בית הכנסת. השוטרים מצאו בקבוקים שבורים על הרצפה בכניסה. המשטרה עצרה את אחד העבריינים, צעיר בן 18, והיא עדיין בחיפוש אחר השניים הנוספים.

חבר בוועד הקהילה מוסיף כי "אנחנו בקהילה בהלם מוחלט לנוכח המצב, ולא מוצאים מילים כדי לתאר את הרגשתנו. בתחילה התגברו התקיפות המילוליות כלפי יהודים שנשאו סממן יהודי כמו כיפה, לאחר מכן נערכו הפגנות סוערות בעיר, ע"י מוסלמים בעיקר, בהן נקראו קריאות 'חמאס חמאס, יהודים לגז!'. ההסלמה הגדולה ביותר כללה ריסוס של גרפיטי על קיר בית הכנסת 'שחררו את פלסטין'. פנינו לשלטונות בכל שלב בבקשה לתגבר את האבטחה סביב המוסדות היהודים, ונענינו חלקית".

הרב יהודה טייכטל, רבה של הקהילה היהודית בברלין, מוסר כי "רק שבוע שעבר נודע לנו כי צעיר הותקף ברחובות ברלין בשל היותו יהודי. עתה התבשרנו שבקבוק תבערה הושלך בוופרטל. בשני המקרים לא נגרם נזק לחיים או לרכוש, אך אף אחד לא יודע כיצד תיגמר הפעם הבאה. אני קורא לשלטונות החוק בגרמניה לשים קץ לאווירת ההסתה השוררת ברחובות, כפי שראינו בהפגנה בשבועות האחרונים בהם מאות קראו למותם של יהודים ולחיסול מדינת ישראל. חובה להפנים כי גם במסגרת חופש הביטוי למילים יש משמעות. אסור שהחיים היהודיים ייפגעו בגרמניה".

בית הכנסת המקורי של וופרטל נבנה ב-1897 ונבנה מחדש ב-2002 לאחר שהנאצים שרפו אותו עד ליסוד במהלך ליל הבדולח ב-1938. במשך שנים, מאז שנות החמישים, הקהילה היהודית בוופרטל כללה לא יותר מ-65 חברים, עד לזינוק שחל בעשור האחרון במספר חבריה למספר ל-2,500 חברים רשומים. בית הכנסת הוא חלק ממבנה המשמש גם כמקווה, מרכז נוער, בית קפה כשר, מתנ"ס, בית ספר דתי וארגון סטודנטים.