הרב אלי בן דהן
הרב אלי בן דהןצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק שירותי הדת היהודיים - איסור מכירה בבית עלמין, של חבר הכנסת עפר שלח וקבוצת חברי כנסת.

על פי ההצעה, יאסר למכור או לשווק כל מוצר, שירות או מלאכה בשטח בתי עלמין, למעט במקרים חריגים שבהם יינתן אישור מיוחד לכך מטעם המנהל הכללי של המשרד לשירותי דת, אם הוגשה בקשה על ידי מי שמנהל בית עלמין.

בהצעה נקבע, כי השר לשירותי דת ייתן הוראות למי שמנהל את בית העלמין, ובכלל זה חובת הצבת שלט האוסר פעולות מכירה ושיווק של מוצרים, וחיוב כל אדם הפועל מטעם גוף המנהל בית עלמין לענוד בעת מילוי תפקידו, באופן גלוי, תג המזהה אותו ואת תפקידו.

לדברי ח"כ שלח, "התופעה הזו מתרחשת בלי רישיון ותוך ניצול של המצב הקשה בו נמצאות המשפחות שמתקשות להבחין בין מי שנותן להם שירותים מטעם המקום לבין מי שאינו מטעם המקום".

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן אמר, כי "משרדנו תומך בהצעת החוק, זאת פרט לרפורמה כוללת שנביא במושב הקרוב בתחום הקבורה".

עם זאת ציין הרב בן דהן, כי "הצעת החוק המדוברת אושרה בועדת השרים לחקיקה בתנאי שתתואם עם משרדינו ולכן אנו קוראים למליאת הכנסת לתקן אות מתה, "ישראבלוף", שכתובה היום בחוק".

לדבריו, "הפיקוח על הרוכלים מוטל על חברות קדישא, גוף שאין לו סמכות אכיפה. יש לתקן את הנוסח ולהטיל את סמכות האכיפה על פקחים שיופעלו על ידי הרשויות המקומיות. בנוסף, מוצע כי חברא קדישא תגיש תלונה לרשות המקומית שתפעיל פקחים שיאכפו את החוק. אין טעם לכתוב בחוק אות מתה שלא ניתן יהיה לממש אותה".

27 ח"כים תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הפנים להמשך דיון