השר ישראל כץ
השר ישראל כץצילום: פלאש 90

משרד התחבורה, באמצעות רכבת ישראל, יפרסם מחר (חמישי) מכרז בינלאומי לרכש 62 עד 78 קטרים חשמליים חדישים, בהיקף של למעלה ממיליארד וחצי שקלים, במסגרת תכניתו של שר התחבורה ישראל כץ לחשמל את מערך המסילות הארצי.

פרויקט חשמול הרכבת נחשב לאחד המיזמים התשתיתיים המרכזיים של משרד התחבורה ורכבת ישראל, והוא מבוצע במסגרת פרויקט "נתיבי ישראל" שיזם השר כץ. מדובר בתכנית מהפכנית לחיבור הנגב והגליל, באמצעות רשת של כבישים ומסילות ברזל, מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום.

המכרז הבינלאומי שיפורסם מחר כולל רכש של 62-78 קטרים חשמליים מודרניים, שיוצרו על פי התקנים האירופאיים המתקדמים ביותר. המכרז כולל אופציה לרכש קטרים חשמליים נוספים.

השר כץ אמר כי פרויקט חשמול הרכבת שעלותו נאמדת ביותר מ-11 מיליארד שקלים, כולל רכש והסבת קטרים וקרונות, צפוי להגדיל באופן ניכר את מהירות הרכבות ותדירותן, ולהפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר והרעש של הרכבות. "פרויקט חשמול הרכבת ישפר את השירות לנוסע ויגביר את רמת האמינות והדיוק של הרכבת", הוסיף כץ.

הקטרים החדישים מותאמים לנסיעה במהירות של 160 קמ"ש וכן לנסיעה במנהרות הארוכות, המוקמות בימים אלה במספר פרויקטים רכבתיים, דוגמת הקו המהיר בין תל אביב לירושלים. הקטרים מאופיינים במערכת הנעה חזקה במיוחד, בעלת הספק של בין 5 ל-6 מגה וואט, וכן במערכות בלימה ובטיחות משופרות.

תכנית חשמול הרכבת כוללת הסבה לחשמל של 420 ק"מ של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, הקמת תחנות השנאה וכן מערכת שליטה ובקרה, הנלוות לחשמול המסילה. הקווים הראשונים שיופעלו בחשמל הם הקו המהיר לירושלים וקו הרכבת עכו- כרמיאל, המוקמים בימים אלה.

שר התחבורה ציין כי הפרויקט צפוי לשנות את פני התחבורה בישראל ויסייע לצמצם פערים כלכליים וחברתיים, באמצעות הגדלת היכולות של רכבת ישראל להסיע יותר נוסעים, ממקום למקום ובמהירות גדולה יותר. הגברת התדירות תאפשר גם להרחיב את מגוון האפשרויות המגורים והתעסוקה של תושבי הפריפריה.