בשטחי ההיערכות
בשטחי ההיערכותפלאש 90

סא"ל במיל' דן שיאון, מפקד טייסת בעברו, סבור כי ממשלת ישראל אינה מנצלת את מלוא הפוטנציאל של צה"ל בלחימה ברצועת עזה. התוצאה מכך היא לחץ צפוי לעבר מו"מ מדיני במקום הכרעה מתבקשת של חמאס וראשיו.

בראשית דבריו בערוץ 7 מקפיד שיאון להגדיר את המהלך הצבאי ברצועה כמלחמה ולא כמבצע ומדבריו עולה כי עצם ההגדרה של המהלך כמבצע, מציבה את ההיערכות אליו והתפקוד בו כנחות בהיקפו ובמטרותיו. "צה"ל קיבל משימות מינימאליסטיות כמו כיבוש רצועה קטנה בעזה ולהיות קבלן פיצוצים להורדת איום המנהרות", אומר שיאון הקובע כי בהתנהלות זו "מבזבזים את הכלי הנקרא צה"ל לפעילות מצומצמת שגם פוגעת ביכולת לנהל מו"מ".

סא"ל שיאון מציין כי "ככל שההישגים משמעותיים יותר ניתן למנף אותם טוב יותר למו"מ המדיני". לעומת זאת, הוא מסביר, המציאות כעת היא שחמאס יורה, אנחנו מגיבים וחיילים נהרגים וחמאס אינו מראה כל רצון להפסיק את הלחימה "ואין סיבה שהוא יראה רצון כזה כי אנחנו לא גורמים לו נזקים אסטרטגיים ולא מאיימים עליו כישות פועלת, בעיקר לא על הדרג הבכיר שלו. מהבחינה הזו אנחנו מבזבזים את הכלי הזה שנקרא צבא שאותו צריך להפעיל בצורה הכי נכונה והכי טובה וזה לא מה שקורה עכשיו".

לדברי שיאון המטרה אינה בהכרח ראשי החמאס אלא הכרעת המערכה ולשם כך אין צורך בכיבושה של עזה כולה אלא ביצירת פוטנציאל לשינוי מערך אסטראטגי על ידי הכנסת כוחות, הפתעה, תחבולה ביוזמה וכאשר מהלך כזה לא קורה הדבר יביא הרג נוסף, ללחץ ציבורי שילך ויגדל, ובסופו של דבר מו"מ מדיני ש"זה דבר אבסורדי לחלוטין בהתייחס למציאות שאנחנו נמצאים בה".

"הלוחמים לא צריכים לייצר מעטפת אלא לפעול מול האויב. אנחנו לא מנהלים את המבצע הזה כמו שמפעילים מלחמה. אנחנו מפעילים את הכוחות בצורה מינימאליסטית ולא התקפית. את היעדים של כיבוש אותה הרצועה ראשונה השגנו בשעתיים או שלוש הראשונות. מאז מתמודדים עם חוליות ובונים על מה שנקרא התשה. מפציצים ומעט מעמיקים את ההפצצה. זו בעיה בניהול המלחמה. הדרג המדיני החליט ללכת על הקלף המדיני ולצמצם את הצד הצבאי  - ולי לא ברור מדוע".

שיאון מציין בדבריו כי הוא "מוריד את הכובע", כלשונו, לדרג המדיני על ההתנהלות הדיפלומטית, אך עם זאת המציאות לטעמו הפוכה והעובדה שאין ניסיון להכריע את חמאס מביאה למחשבה שאם היעדים מוגבלים כל כך הרי שאין סיבה להמשך הלחימה ולהרג והגיעה העת למו"מ.

כשהוא מתבקש להציג תכנית ראויה לאותה הכרעה שהוא מדבר עליה, מציין סא"ל שיאון כי הוא אמנם אינו מבקש לייעץ לדרג המדיני אך ניתן לבתר את הרצועה לשלושה חלקים, לכבוש חלק בדרומה ולהבהיר לחמאס שחלק זה לא ישוב עוד לידיהם. בכך, ומבלי לכבוש את עזה כולה, ניתן להציג תג מחיר גבוה יותר מהרג של עוד ועוד אזרחים ברצועה.

"צה"ל מנצח בכל מפגש עם חמאס. צה"ל נמצא בשיא היכולת שלו אבל הוא לא מופעל במימוש הפוטנציאל שלו ולכן המצב שבו אנחנו נמצאים הוא מצב של התשה הדדית, מצב שאינו מתאים לנו", דברי שיאון.