מקדש בלהבות
מקדש בלהבותמגלים

ימי בין המיצרים, בהם אנו מצויים בימים קשים אלו ובמיוחד פרק הזמן של "תשעת הימים", הם ימים שטוב נעשה אם נלמד מעט על תקופת החורבן.

מעבר לקריאה וללימוד החשוב בספר ירמיהו ומגילת איכה רואה אור עכשיו ספר תחת השם "מקדש בלהבות" שבו מציג חוקר ירושלים והתקופה ד"ר גרשון בר כוכבא, לראשונה, תמונה מפורטת ומרתקת של מהלכי המצור הרומי על ירושלים, עד לפריצה אל תוך חומות העיר ושריפת המקדש.

בסיסו של הספר הינו תיאורו של יוסף בן מתיתיהו, שהיה עד ראייה לקרבות מן הצד הרומי, כשבפרקו הראשון של הספר, מביא המחבר תיאור היסטורי "יבש", לכאורה של הימים שקדמו לנפילת ירושלים ולחורבן הבית.

באביב שנת 70 לספירה עלה טיטוס על ירושלים עם ארבעה לגיונות רומיים מצוידים היטב ותאבי קרב. הוא היה נחוש בדעתו לשים קץ למרד היהודי ולגבות מחיר כואב מהעם שקרוב לחמש שנים תעתע באימפריה הגדולה בעולם. מולו ניצבו מגיני ירושלים, לוחמים ומפקדים יהודים שנאבקו בחירוף נפש, אך סבלו מפירוד פנימי עמוק שהתלקח למלחמת אחים אכזרית ועקובה מדם.

הספר "מקדש בלהבות" הוא פרי שיתוף פעולה בין שני מחברים. ד"ר גרשון בר כוכבא, היסטוריון צבאי המתמחה בחקר הצבא הרומי, ובפרט במחקר מלחמת היהודים ברומאים במרד

האירועים המתוארים בספר מומחשים על ידי שחזור חדש ומפורט של ירושלים בתפארתה בימי הבית השני. שחזור זה המתפרסם כאן לראשונה הוכן במיוחד על ידי העורך המדעי של הספר, ההיסטוריון ד"ר אייל מירון והוא מעדכן את הדגם המופתי שבנה בשעתו פרופ' מיכאל אבי יונה. השחזור מציג בפני הקורא לראשונה את דמותה של ירושלים כפי שהיא עולה ממגוון החפירות והתגליות שנתגלו בה בשנים האחרונות.

לצד תיאורים אלה מביא אהרן הורביץ, שותפו לכתיבה ולעריכה, בפני הקוראים את עושר הממצאים הארכאולוגיים מהתקופה, שנחשפו בשנים האחרונות בעיר דוד וירושלים הקדומה בלווי עשרות תמונות צבעוניות.

עוד פרק חשוב, בתולדות העם היהודי ובחורבנו בימים אלו של ערב תשעה באב וחורבן הבית השני.