יו"ר ועדת הכספים, ח"כ סלומינסקי

המדינה תפצה בעלי עסקים גם על נזק עקיף ממבצע 'צוק איתן'. כך הוחלט היום בועדת הכספים של הכנסת.

בעלי עסקים ברדיוס של עד 7 ק"מ יוכלו לבחור בין מסלול אדום, המותאם אישית לכל נפגע, למסלול ירוק, מהיר.

בעלי עסקים ברדיוס שבין 7-40 ק"מ יוכלו להגיש תביעה באחד מארבעה מסלולים אפשריים: א. פיצוי בגין שכר שמשולם לעובדים שלא הגיעו לעבודה בשל שמירה על ילדים עד גיל 14. ב. פיצוי על פי השינוי במחזור העסקים בהשוואה לתקופה מקבילה. ג. פיצוי בגין הוצאות מיוחדות. ד. נזק לחקלאות. מגישי התביעות יקבלו מקדמות על סך 50% מהפיצויים שקיבלו במבצע עמוד ענן, בטרם יתבררו התביעות. כך דיווח היום מנהל רשות המיסים משה אשר לוועדת הכספים בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי.

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר כי "כוחו הגדול של צה"ל בנוסף לעוצמתו הוא העורף נותן לו עוצמה אדירה וגיבוי ולכן חשוב לאין ערוך לחזק את העורף. העורף נפגע קשה כלכלית. אנו חייבים לסייע לו. אני מברך את הממשלה שלא חיכתה עד סוף המבצע אלא כבר עכשיו מוכנה לשלם מקדמות. הממשלה העתיקה את מה שהיה במבצעים הקודמים כל הפיצויים רק לאלה שניתנו ב-40 הק"מ הסמוכים".

סלומינסקי הוסיף כי "כולנו רואים שהמבצע הזה הוא שונה. אנו נמצאים בדילמה - מצד אחד צריך לראות האם ישנם מקומות מעבר ל-40 ק"מ שנפגעו קשה וצריך לסייע להם כלכלית. מצד שני אם יפצו בכל הארץ יתכן שהעלות תגיע לסכומים שהמדינה לא יכולה לעמוד בהם. צריך לתמרן ולהיות מאוד שקולים ולמצוא את שביל הזהב".

ח"כ זבולון כלפה אמר כי "המסלול הירוק ברשות המיסים הפך לאדום מזמן, ועדות הערר ברשות המיסים לא מתפקדות. אני לא מבין למה למשוך את העסק של תשלום המקדמות? רשות המיסים יודעת מי הם בעלי העסקים, אין סיבה לא לשחרר חמצן לעסקים, עמוד ענן היה 11 יום, המלחמה הנוכחית כבר 23 יום, זה תהליך ארוך ויש לא מעט איומים חדשים שלא הכרנו".

אהוד רצאבי, נשיא לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים, אמר כי "יש שני ענפים בסיכון – מלונאות פנים ושחקנים ואומנים. עו"ד או רו"ח יבצע את העסקאות בחודש הבא אבל על הופעה שבוטלה האמן לא יקבל פיצוי כי הוא מחוץ לאזור".

ח"כ אראל מרגלית אמר כי "מציע להאריך את מושב הכנסת עד 3 שבועות לאחר תום המבצע. זה לא מבצע, זו מלחמה. במלחמת לבנון השנייה לקח למדינה שנתיים להודות שזו הייתה מלחמה. במלחמה אפשר לפצות את כלל הארץ. בטווח שעד 7 ק"מ מעזה מצפים שההורים ישלחו את הילדים לגנים כי הם ממוגנים, ולכן לא נותנים להורים פיצוי על היעדרות מעבודה, אבל מה קורה אם הם נסעו לצפון?".

אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמר כי "לחלקנו יותר קשה עם שער הדולר מאשר עם המלחמה. נשיאות הארגונים העסקיים הייתה צריכה להחליט בין מתווה שיטפל בכולם אבל יקח זמן, לוודאות ותשלום מהיר. בחרנו באפשרות השנייה. זה מסלול יותר נכון למרבית החברות".

אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות: "התיירות היא הנפגעת העיקרית. זה ענף שמכניס 40 מיליארד ₪. התעשייה כיוונה להשקעות – אוטובוסים, מורי דרך, מלונות שהוקמו ושופצו, מסעדות מוכוונות תיירות חוץ. נכנסנו למגה-אירוע. חברות תעופה זרות שלא הגיעו. אנו עדיין בבקרת נזקים. בענף התיירות הקילומטראז' לא רלוונטי. גם האטרקציות בצפון ריקות".

איציק טייב, יו"ר התאחדות בעלי אולמות: "הבטן הרכה שלנו היא ביטולים מידיים".

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי החליט להקים שני צוותים שיבחנו את הפיצויים לענף החקלאות, בראשות ח"כ זבולון כלפה שביקש לצרף גם את ח"כ יצחק ועקנין, ולבדיקת הפיצוי לענף התיירות, על ידי ח"כ רוברט אילטוב וח"כ אלעזר שטרן.

ח"כ סלומינסקי התייחס בראיון לערוץ 7 לכינויים שנשמעו אתמול על ידי ח"כ גפני כלפיו, "זו לא דרך של איש תורה".