מנהרת הטרור
מנהרת הטרורצילום: פלאש 90

מרגע הגילוי ועד לפיצוץ, עבודתו של איש ההנדסה החובר לכוחות הפועלים ברצועת עזה היא קריטית להצלחת הפעילות המבצעית הנוגעת למנהרות הטרור.

"אנחנו מגלים את הפיר באמצעות מודיעין הנדסי, מגלים את המנהרה, קודחים אותה ומכניסים חומר נפץ", הסביר לאתר צה''ל סגן מפקד פלוגה בגדוד הנדסה במילואים, רב-סרן (במיל') רועי.

כשמדובר בעיסוק במנהרות, העבודה היא מורכבת, ודורשת סנכרון ושיתוף פעולה עם כוחות רבים נוספים, תשומת לב מיוחדת ובדיקות רבות. רס"ל (במיל') אלכס, סמל מחלקה בגדוד, הצטרף השבוע ביחד עם צוות של עשרה לוחמים לכוח המורכב מחיילי מגלן ושריון. המשימה: פיצוץ פיר מנהרה שנמצא בבית, בו התגלה גם אמל"ח רב. "הכוחות אליהם הצטרפנו נתנו לנו מעטפת וחיפו עלינו בזמן שהפעלנו חבלה ופיצצנו את המנהרות", שיחזר רס"ל (במיל') אלכס.

הפעילות נעשתה באזור חאן יונס, שטח אשר האויב נטש לחלוטין ופונה גם מאוכלוסיה אזרחית. "ככל הנראה הכפר היה מעוז חמאס, ונמצא בו אמל"ח רב והמון מנהרות, חלקן התקפיות - כלומר מגיעות מעבר לגדר ולא נועדו לשימוש רב בהיבט לוגיסטי פנימי שלהם", סיפר רס"ל אלכס. "התחושה היא של כפר רפאים, הכל נטוש".

רבים מהבתים בהם נתקלו הכוחות היו ממולכדים, והכוח נתקל באמל"ח רב. על כן, ומטעמי בטיחות - כל צעד נעשה בזהירות המתאימה. "לאחר איתור פיר מנהרה הוא נסרק, זאת במטרה לוודא שאויב לא יכול להפתיע את כוחותינו מבפנים, ובכדי לבדוק שהפיר עצמו אינו ממולכד", פירט רס"ל אלכס. "לאחר מכן אנו מטפלים במנהרה באמצעות חומרי חבלה ומפוצצים אותה".

לוחמי צנחנים והנדסה השמידו מנהרה - תיעוד