ועדת הכספים בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) התכנסה היום (א') על מנת לדון באישור תקנות, תשלום פיצויים ובסיוע למשק בגין הנזקים הישירים והעקיפים בעקבות מבצע ''צוק איתן''.

הוועדה קיבלה ואישרה פה אחד את התקנות שהגיש שר האוצר יאיר לפיד לפיהן יינתן פיצוי בגין הנזק העקיף שנגרם לעסקים בטווח של 0-40 ק"מ מרצועת עזה באזור שהוכרז עליו ''מצב מיוחד'' בעורף.

מסלולי הפיצוי מאפשרים בחירה באחד מן המסלולים הבאים: מסלול פיצוי בגין תשלום שכר לעובדים שנעדרו, בגין ירידת מחזורים בשל המבצע או בגין הוצאות מיוחדות שהוציא העסק בשל המצב הביטחוני.

כמו כן, נקבע מסלול פיצוי מורחב לעסקים בענף התיירות, חדרי אירוח ואולמות אירועים, הכולל תקופת התאוששות. בנוסף נקבעה נוסחת פיצוי חדשה ומיטיבה לענף החקלאות אשר בשונה מעמוד ענן כוללת גם את החקלאים בטווח 7-40 ק"מ. הוועדה החליטה להעלות את סך הפיצויים המקסימלי לבעל עסק מ-3 מיליון שקלים ע"פ הצעת האוצר ל-4 מיליון שקלים במידה ויימשך המבצע לאחר ה-15.8.

באשר לאזור התעשייה אשקלון אשר חלקו הדרומי בלבד נמצא בטווח של עד שבעה ק"מ מרצועת עזה, ביקש יו"ר הוועדה כי כל האזור ייחשב בטווח 0-7 ק"מ מרצועת עזה.

לגבי הצוותים שהקימה הוועדה בתחומי החקלאות והתיירות דנה הוועדה הבוקר בהתפתחויות בתחומים אלה.

ענף החקלאות – הצוות שמינה יו"ר ועדת הכספים, בראשות חברי הכנסת זבולון כלפה ויצחק וקנין הגיע להסכמות עם משרד החקלאות ונמצאו פתרונות. התיקונים הנדרשים הובאו לוועדת הכספים במסגרת הקראת התקנות. על פי ההסכמות, חקלאי שחלקתו בין 0 ל-7 ק"מ מגבול עזה - מקדם הפיצוי יהיה 80% ממחזור יולי אוגוסט, מנוכה בהוצאות נחסכות (כיום: אריזה ומיון).

באשר לנזק לחקלאות שבין 7 ל-20 ק"מ מגבול עזה מקדם הפיצוי יהיה 50% לעומת 40% כפי שהוצע בתחילה. החקלאי יצטרך להוכיח ירידה של 20%  ביולי 2014 ביחס למחזור ביולי 2013 או לגבי הממוצע בשנים 2010-2013. לגבי נזק בחקלאות, החל מ-20 ק"מ ועד 40 ק"מ- נשאר מקדם הפיצוי לחקלאים 20% .

ח"כ כלפה אמר כי "השינויים שהכנסתי לתקנות יחד עם אנשי רשות המסים, יטיבו עם חקלאים ויסייעו בידם לחזור לפעילות ולצמצם את הנזקים שנגרמו להם. לצד זה, חובה עלינו לפעול יחד כדי לדאוג למנופי צמיחה באזור ולשקם את החקלאות בעוטף עזה".

ענף התיירות – משרד התיירות יצטרך להכין מתווה. הוא יקבל לשם כך סיוע מאגף התקציבים באוצר. מנכ"ל משרד התיירות יוביל את הכנת המתווה יחד עם חברי הכנסת אלעזר שטרן ורוברט אילטוב. נציגת אגף התקציבים התחייבה לוועדה כי הצוות יגבש את המתווה תוך יומיים שלושה, והוא יחזור לוועדה כבקשה תקציבית.

אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות, אמר כי "לפני עשרה ימים הממשלה החליטה על הקמת צוות שיבחן את מודל הסיוע לענף התיירות. ישבנו עם נציגי הענף ומשרדי הממשלה, רשות המיסים וכו'. כבר ברור שהפגיעה בענף היא רוחבית לעומק שלא קשורה ל40 ק"מ. כל מה שקשור לבתי מלון, מסעדות, מורי דרך, אי אפשר למדוד את זה בטווח של 40 ק"מ. במיוחד שהיא תפסה אותנו בעונת שיא, מה שגרם לכך שהתעשייה נערכה עם הרבה השקעות וכח אדם. יש גם עניין של משך הפגיעה שבתיירות היא התחילה בשלבים הראשונים. המעגל כולל בתוכו גם עסקים גדולים וגם קטנים. צריך לקחת בחשבון גם את הפגיעה התדמיתית, ירושלים למשל לא הייתה צריכה להיות עיר נפגעת מבחינת פיקוד העורף אבל יש ירידה מאוד גדולה שם במלונות"

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי בחן במהלך הדיון אפשרות להפריד בין אישור מקדמות, שעל נחיצותן יש קונצנזוס בוועדה לבין אישור כלל התקנות, אך משה אשר, מנהל רשות המסים אמר שהדבר אינו אפשרי. "אנו יכולים לשלם מקדמות רק אם יש תביעה. הקרן לא יכולה לשלם אגורה, לפני שהתקנות עברו". לאחר שהתקנות אושרו אישר מנהל רשות המיסים תשלום מקדמה לאחר הודעה על נזק ועוד בטרם הגשת תביעה.

יו"ר הוועדה אמר בסיכום הדיון כי "כוחו של צה"ל מעבר לעוצמתו הצבאית הוא העורף. העורף נפגע קשה מאוד במבצע ולכן המדינה צריכה לפצות אותו על מנת להמשיך לחזק אותו. אני שמח שממשלת ישראל החליטה לתת את הפיצוי כבר עכשיו באמצע המבצע ושמח עוד יותר שלאחר יומיים של דיונים ולאחר השינויים המתבקשים שהוכנסו אישרה הועדה את התקנות ומעכשיו אפשר להפעיל גם את המקדמות שיינתנו וגם את תשלומי השכר לעובדים שלא יכלו להגיע.

''מאחר והעסקים הקטנים נמצאים בקשיים גדולים יותר נתנו להם עדיפות גם במקדמה הראשונה שהגדלנו אותה עד שמונים אחוז וגם בהמשך התהליך".

יו"ר רשות המיסים , משה אשר , הודה לח"כ סלומינסקי ולחברי הועדה על אישור התקנות ואמר "רשות המסים סבורה כי המהלך יחזק את החוסן הכלכלי של האזרחים והעסקים בדרום הארץ, בתקנות שמבוססות על עמוד ענן, נעשו שיפורים רבים ביחס לתקנות המבצע הקודם, כך למשך תשלום מקדמות השיעור של עד 80 אחוז מהפיצוי בעמוד ענן וזאת בטרם הגשת התביעה יצרנו נוסחה הוגנת יותר לחקלאים בטווח של 7 -40 ק"מ, שתאפשר מתן פיצוי מהיר יותר לחקלאים השונים בטווח והקטנת החיכוך בתחום זה. מעבר לכך רשות המיסים בשילוב עם משרד הכלכלה והמשרד לפיתוח הנגב והגליל יעמידו יעוץ להגשת תביעות ללא עלות כספית".