השר לפיד בשדרות
השר לפיד בשדרותלשכת שר האוצר

שר האוצר החליט להשתמש בסמכותו מכוח סעיף 35 לחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961, ולקבוע כי שדרות המצויה במרחק של 0-7 ק"מ מרצועת עזה, ואשר טרם הוכרזה כיישוב ספר, תהיה יישוב ספר קבוע.

הקביעה כי שדרות תהיה יישוב ספר תיכנס לתוקף החל מה 1 ביולי 2014 ותהיה תקפה למבצע "צוק איתן". רשות המיסים תכין את התקנות בהקדם ותביא אותם כבר בימים הקרובים לחתימת שר האוצר.

משמעות הקביעה הינה כי שדרות תהיה זכאית לדרוש פיצויים בגין נזקים עקיפים בשל המצב הביטחוני מכוח תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג-1973, שהינן תקנות קבועות ("מסלול אדום").

כיישוב ספר העסקים בשדרות יוכלו לבחור האם לבקש פיצוי במסגרת המסלולים הירוקים שאושרו בתקנות הפיצויים או במסגרת המסלול האדום. במסלול האדום העסקים זכאים לחישוב הנזק הממשי שנגרם.

הכרה בשדרות כישוב ספר תיתן מענה מתמיד לנזקים שנגרמים לעסקים בעיר ולאו דווקא בתקופה בה מוכרזות תקנות מיוחד או בימים בהם נקבע מצב מיוחד בעורף.

ראש עיריית שדרות, אלון דווידי, אמר כי "שר האוצר, יאיר לפיד, ביקר בשדרות 4 פעמים מאז ראשית הלחימה. השר גילה אהדה והבנה עמוקה למצוקות התושבים והקשיים עמם אנו מתמודדים, עתה ולאורך 14 שנים של טפטוף בלתי פוסק של קסאמים על העיר. עצם הגעתו לעיר עם כל הנהלת משרדו, על מנת לתת פתרונות מעשיים לבעיות שונות מתחום משרדו, מעידה אלף מילים על רצינותו ומקצועיותו".

לדבריו, "לאחרונה פניתי לשר בעניין הכללתה של שדרות לרשימת יישובי הספר, עניין בעל משמעות חשובה לנושא הפיצויים למפעלים ועסקים בעיר, אשר ספגו הפסדים רבים בעקבות הלחימה ברצועה. לשמחתי, ובאופן די צפוי, השר הבין מיד את הבעיה והנחה לצרף את שדרות תחת רשימת יישובי הספר. אני חושב כי בימים בהם נשמעת ביקורת רבה על צעדי הממשלה בהיבט הכלכלי, חשוב שישמע גם הקול שלי, המבקש להודות לשר ולמשרדו".