נוער
נוערצילום: פלאש 90

לקראת תשעה באב, מדור הנוער החליט לשאול את הגולשים מה זה בשבילם תשעה באב, מה הם עושים ביום זה ואיך הם מתחברים לחורבן בית המקדש.  

"תשעה באב בשבילי הוא יום אבל לאומי, על חורבן בית המקדש וציפייה לבניינו", אומרת אוריה בת ה-18. "בדרך כלל אני עושה מרתון סרטים ביום הזה ומתפללת, אני מקווה שהפעם זה יהיה שונה ובמקום לראות סרטים אראה שיעורי תורה".

"בית המקדש זה המקום הכי קרוב לה'. עכשיו, לא רק אנחנו בגלות, גם הקדוש ברוך הוא, כי נחרב ביתו", אומרת מוריה בת ה-14. "סיפור החורבן זה סיפור מאוד מתסכל, דורות שלמים חלמו על בית המקדש, עבדו למען זה, ובגלל שנאת חינם הבית נחרב, לא חבל? בגלל זה עם ישראל נמצא כל כך הרבה שנים בגלות".

על איך היא חווה את הצום מספרת מוריה, "בצום, קצת קשה לי לחשוב על דברים עמוקים אבל לאורך תשעת הימים יש לימודים, שיחות ודברים שמחברים ליום תשעה באב. כולם מרגישים שהדור שלנו הוא דור של גאולה, אני מקוה שעוד השנה בית המקדש יבנה ונוכל כולנו להיפגש בבית המקדש".  

גם הודיה בת ה-21 סיפרה לנו מה זה תשעה באב בשבילה, ומה היא חושבת שכל אחד בעם ישראל צריך לעשות בשביל שבית המקדש יבנה, "תשעה באב עבורי הוא יום מאוד משמעותי המתחלק לשניים. חצי יום אני אבלה על חורבן הבית, מרבה בלימוד מה היה בעצם הדבר העצום הזה שקוראים לו בית מקדש שבחיי היום- יום, עד כמה והאם בכלל זה חשוב לנו? על מה ולמה חרב הבית? ומתאבלת על שקרה וגרם להרס הבית".

הודיה מוסיפה לשתף, "בחצי השני של היום, אני מרבה לחשוב ולהגיע למסקנות כדי לתקן את מה שבאותם ימים היה חסר, המקדש חרב על שנאת חינם והוא יבנה בעזר ה' על ידי אהבה של כל אחד ואחת מאיתנו כלפי השני, ובשביל זה צריך לפעול ולעשות, לתרום את חלקי בעשייה הציבורית. המקדש לא יפול כך סתם מן השמיים. בעייני המקדש זה לא רק הבניין הפיזי, זה תופס משמעות הרבה יותר עמוקה ונשמתית, עוצמתית. אנחנו צריכים להיות מוכנים לבנות, לחרוט את המקדש בלב כל אחד ואחת. מעבר לפאן הדתי להגיע לאחדות ישראל, ברגע שיהיה איחוד, 'קיבוץ גלויות' וכל אחד יתרום את חלקו וייתן 'לבנה' משלו לבית המקדש אין לי ספק שנבנה בניין עדי עד שיושרש חזק ויהיה יציב אצל כולנו".

לסיום מספרת גם מירי בת ה-14, "עד לפני שנתיים ה'מטרה' שלי הייתה לצום את כל הצום ולא 'להפסל'. בשנה שעברה התחלתי להגיע לתובנות מה זה בעצם היום הזה, מה הוא דורש מאתנו, מה קרה בו, למה מתאבלים עליו 2000 שנה אחרי. אני לא מצליחה להתחבר לבית המקדש במאה אחוז, כי אני לא יודעת מה זה, אבל אני כן מדמיינת את החיים כשהמשיח יגיע, עם בית המקדש, ואני כן מצפה לזה.

''בשנה שעברה אחי השמיע לי הקלטה של הרב יהושע שפירא קורא את מגילת איכה, זה היה חזק ממש ועזר לי קצת יותר להתחבר לצום". לסיכום היא אומרת, "אני מקווה שבית המקדש יבנה בשעות הקרובות, ואם לא אז אני מקווה שזה יהיה צום משמעותי והצום האחרון".