צעדת ''נשים בירוק'' - תשעה באב

הצעדה המחדשת מסורת עתיקה התקיימה אמש בפעם העשרים ביוזמתן של ראשי תנועת 'נשים בירוק' יהודית קצובר ונדיה מטר שהובילו אותה השנה יחד עם חברת הכנסת אורית סטרוק ויו"ר מועצת שומרון גרשון מסיקה.

כמדי שנה נפתחה הצעדה בקריאת מגילת איכה בגן העצמאות שבמרכז ירושלים ומיד לאחר מכן יצאו ההמונים כשהן נושאי דגלי ישראל ענקיים לצעדה עצמה. יצוין כי בניגוד לשנים קודמות ביקשה המשטרה להימנע מלקיים את הצעדה במתווה הרגיל שלה, דרך רחוב סולטן סולימאן. זאת בשל הרגישות הביטחונית המיוחדת של הימים הללו ולנוכח קיומה של הלוויית הרוג פיגוע הטרקטור, הלוויה שהתקיימה במסלול זה באותה שעה.

בתום הצעדה קיימו המוני המשתתפים עצרת בסמוך לשער ציון ולאחריה המשיכו בדרכם לעבר הכותל המערבי לאמירת קינות ותפילות.

את העצרת פתחה יהודית קצובר בדברי ברכה לחיילי צה"ל הלוחמים בדרום תוך מסירות נפש, שיגרה איחולי אחלמה לפצועים ושמה דגש מיוחד על האחדות המתגלה בעם בתקופה זו, אחדות שאינה אלא מענה לשנאת החינם שהביאה לחורבן בית המקדש.

עוד הוסיפה קצובר וקבעה כי "העם רוצה ניצחון. העם רוצה ריבונות. כך יעריכו אותנו בעולם כפי שהיה אחרי מלחמת ששת הימים, אחרי מבצע אנטבה ואחרי הפצצת הכור העיראקי", אמרה לקול תשואות המשתתפים.

שותפתה להנהגת 'נשים בירוק', נדיה מטר, המשיכה ברוח זו וקראה לתיקון המציאות בה אין ריבונות ישראלית בהר הבית. "הפתרון היחיד הוא החלת ריבונות. זהו הפתרון המוסרי והאמיתי" אמרה בהתייחסה לא רק להר הבית אלא לכלל יהודה ושומרון ובקעת הירדן תוך שהיא קוראת למנהיגי העם לקחת את הכוח לפעולות אלה מהעם, "קחו מהעם את הכוח לנצח והחילו ריבונות על יהודה שומרון ובקעת הירדן".

לאחר דברים אלה נשאה דברים חברת הכנסת אורית סטרוק, מראשי השדולה למען ארץ ישראל ומקדמת החקיקה להחלת הריבונות והחוק הישראלי ביהודה ושומרון. סטרוק ציינה כי המוני המשתתפים בצעדה הגיעו מקצווי הארץ ומחוצה לה והנה הם מתקבצים בבירת ישראל, ירושלים, חלום שהיה נראה כהזוי ובלתי הגיוני אך לפני כשבעים שנה. "כשהסבים שלנו התפללו לכך הם האמינו אבל לא חשבו שהדבר ריאלי. באותה מידה שזה קרה אנחנו יודעים שכל הדברים הכתובים ומובטחים לנו יתרחשו. גם בית המקדש ישוב וייבנה בהר הבית. כשם שקיבוץ גלויות לא היה ריאלי והדבר התרחש כך גם בניין המקדש יתרחש".

סטרוק הזכירה בדבריה את הסיבות ההיסטוריות לאבל בתשעה באב, החל מחורבן הבית הראשון והשני, חורבן ביתר, חרישת ירושלים על מנת למחוק את שם ישראל ומאוחר יותר גירוש ספרד ובימינו "הגירוש שהבאנו על עצמנו, הגירוש מגוש קטיף". לכל אלה, הוסיפה סטרוק, קדם האסון הקדום והראשון והוא חטא המרגלים שעניינו המאיסה בארץ ישראל, חטא שהוא היסוד לכל והשורש לכל האסונות שהתרחשו מאוחר יותר לעם. "כשאנחנו רוצים להיגאל מהאסונות הללו צריך לזכור את המקור והשורש של הכול וזהו חטא המרגלים. הצעדה בשבילי ירושלים והקריאה שאנחנו כאן ולא נזוז מכאן והדרישה לריבונות אקטיבית שלנו בירושלים, כל אלה מתקנים את החטא הנורא של חטא המרגלים. כל אדם שדבק בארץ ישראל וכל חייל שנלחם למען הארץ מתקן את החטא של 'מאסו בארץ חמדה'".

חברת הכנסת סטרוק חידדה את דבריה המתייחסים לארץ ישראל כולה, כולל לרצועת עזה. "יש שאומרים לנו 'מה יש לנו לחפש בעזה?' אבל עזה היא ארץ ישראל. כשהיינו בעזה היא נתנה לנו את הדברים היפים ביותר שארץ יודעת לתת לבניה. היא נתנה פרחים, ירקות ועצי פרי. כיוון שעזבנו אותה ונטשנו אותה היא הפכה לקן צרעות המבקשות להשמיד להרוג ולאבד. אי אפשר להילחם בצרעות הללו בלי להבין שהארץ שהם חוררו במנהרות שלהם היא הארץ שלנו".

את דבריה חתמה חברת הכנסת סטרוק בהתחייבות להמשיך ו"לפעול למען החלת ריבונות מלאה על כל מרחבי ארצנו בהתקדמות עד בניין בית המקדש במהרה בימינו".

לאחר דבריה אלה של סטרוק נאם יו"ר מועצת שומרון, גרשון מסיקה, שקבל על כך שהצעדה מנועה מלהתקדם הלאה מחומות העיר העתיקה פנימה אל הר הבית. "אנחנו צועדים מסביב לחומות ולא בהר הבית כי בהר הבית שועלים צמאי דם נמצאים שם וממשלת ישראל ברפיונה נותנת להם לשלוט בהר הבית", הכריז.

עוד הוסיף מסיקה וקבע כי "ביום זה כל יהודי, בכל אתר ואתר בעולם, מתאבל על מה שאירע לפני אלפיים שנה. כל יהודי זוכר את הר הבית בתפארתו, את העבודה שהייתה שם, את הריבונות שהייתה שם, ריבונות שעדיין לא חזרנו אליה. זהו תפקיד הממשלה לשלוט בהר הבית ותפקידנו לשאוף לכך. העם היהודי מתאבל על שריפת בית המקדש הראשון ובית המקדש השני. אנחנו מספידים בערגה את מה שהיה כאן", אמר מסיקה והדגיש את חשיבות הזיכרון המשתמר בעם ישראל במשך אלפיים שנה, זיכרון שהותיר רושם עז גם בעיניו של נפוליון שראה את האבל היהודי על בית המקדש וקבע כי עם הזוכר את עברו הרי שהעתיד שייך לו.

"עם שלא זוכר את עברו אין לו עתיד. כאן היה עברנו. בית תפארתנו היה כאן ובעזרת ה' במהרה יעמוד כאן שוב. את ירושלים אנחנו לא שוכחים והר הבית הוא הדבר החשוב ביותר לעם ישראל".

גם מסיקה הדגיש בדבריו את הקריאה לריבונות והכריז: "אנו קוראים לממשלת ישראל לממש את ריבונותינו בהר הבית ובכל נקודה ונקודה בארץ ישראל".

דניאל לוריא, איש עמותת עטרת כהנים, נשא דברים באנגלית לעולים החדשים והתיירים הרבים שהשתתפו בצעדה. לוריא הדגיש בדבריו את מרכזיותה של ירושלים ושב על הקביעה לפיה איש לא יזיז אותנו מכאן.

העצרת כולה הסתיימה בקריאתן של ראשי 'נשים בירוק', שלא לשכוח את הדרישה לשחרורו המיידי של יונתן פולארד מהכלא ולהחלמתו.

כאמור, בתום העצרת המשיכו הצועדים הרבים בדרכם אל רחבת הכותל להמשך תפילות ואמירת קינות.

נזכיר כי מסורת הקפת חומות העיר העתיקה בליל תשעה באב חודשה לפני עשרים שנה על ידי תנועת 'נשים בירוק' לאחר שנות הפסקה מאז חודשה קודם לכן בתקופת המנדט הבריטי המסורת הקדומה של הקפת החומות, מנהג שהיה מקובל כבר לפני כאלף שנים.