טרור אבנים
טרור אבניםצילום: פלאש 90

כעבור תקופה ממושכת של זריקות אבנים מסוכנות בציר עוקף חוסאן בואכה ביתר עילית, נענה מח"ט עציון אל"מ ימין עמית לדרישות ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין.

המח"ט הודיע כי יוסיף פלוגת חיילים לאבטחת הציר, וכי כוחות הצבא יפעלו בנחרצות למיגור התופעה ולהשבת השקט והבטחון על כנם.

בשבועות האחרונים, בעקבות המבצע בעזה, החלו צעירי הכפר חוסאן הסמוך לביתר עילית, ליידות אבנים לעבר מכוניות הנוסעות על הציר הסמוך, בדרכן לישובים היהודים באזור.

התופעה שהחלה כטפטוף, הפכה למטרידה, כאשר כוחות הצבא התייחסו לאירועים הללו כחד פעמיים, ולא הקדישו מאמץ מיוחד למיגור התופעה המסוכנת.

בעקבות כך, פנה ראש עיריית ביתר עילית כמה פעמים בשבועות האחרונים בדרישה בהולה לכוחות הצבא והמשטרה, להתייחס לאירועים הללו בכובד ראש כתופעת טרור לכל דבר, ולא להקל ראש בידויי האבנים החוזרים ונשנים.

"כוחות הצבא ניצבים על הציר באופן שוטף מדי יום, גם בזמני שגרה, ומאבטחים את הציר במקומות המועדים לפורענות. אלא שכעת, נוכח המתח הבטחוני, יש צורך בתגבור משמעותי של הכוחות, בכדי למנוע את התופעה, ולעצור את הגורמים המארגנים ומתסיסים את הצעירים", אמר לו.

בביתר עילית אומרים, כי הכפר חוסאן הסמוך לעירם, הינו כפר שקט בדרך כלל, שרבים מתושביו מתפרנסים בביתר וביישובים היהודים הסמוכים. גם תושבי ביתר נכנסים לכפר למרות התראות הבטחון, וכי בדרך כלל נשמרת שכנות טובה ונשמר השקט, מתוך אינטרס הדדי.

בעקבות האירועים האחרונים, פרסמו בשבוע האחרון עיריית ביתר ומשטרת ישראל מודעות, המזהירות את תושבי ביתר שלא להיכנס לכפר חוסאן, זאת גם עקב החשש הבטחוני החמור בימים אלו, וכן עקב צו אלוף האוסר על כניסת אזרחים ישראלים לכפר.

לדברי ראש העיר רובינשטיין, "מעבר לסיכון הבטחוני, צריכים תושבי הכפר לדעת שיש מחיר להפרות הסדר הללו, ושהם ישלמו גם מחיר כלכלי על כך. לא נפרנס את ידם האחת, כאשר ידם השניה זורקת עלינו אבנים. אני קורא לתושבי ביתר ולתושבי האזור, שלא להעסיק ולא לעשות שום עסק עם תושבי חוסאן, גם אם לא מדובר בכניסה לכפר, וזאת עד שיהיה שקט מוחלט מצדם".

במוקד הבטחון של ביתר עילית מציינים, כי גם בימים מתוחים בהם ישנם יידוי אבנים על כביש עוקף חוסאן, יש דרך חלופית לנסיעה לירושלים דרך עין כרם. מדובר אמנם בנסיעה ארוכה יותר בכמה דקות, אך העיר איננה נצורה ותמיד ישנה דרך בטוחה יותר, גם אם היא ארוכה במעט.