מתרגלים...
מתרגלים...פלאש90

לקראת פתיחת שנת הלימודים, מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים יוצאים בהמלצות כיצד לסגל את הילדים למעבר לסדר יום חדש, כיצד לשפר את חווית הלמידה של הילדים בבית הספר, איך להדריך אותם לבטיחות בדרכים ואיזה מזון מומלץ לקחת לבית הספר.

דגנית בן-ניסן, פסיכולוגית ראשית במכון להתפתחות ולשיקום הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים, מציינת כי בחופשת הקיץ, ילדים רבים משנים את הרגלי השגרה, את סדר היום ואת הרגלי השינה.

השנה, בשל מבצע "צוק איתן", השינוי בשיגרה בולט יותר, ילדים רבים נאלצו לצאת לחופשה הרחק מביתם ומרבית הילדים נאלצו להתמודד עם תחושות חרדה ופחד. לקראת החזרה ללימודים, אנו מקווים לחזור למהלך החיים הרגיל. החזרה לשיגרה היא מבורכת ותורמת לתחושת הבטחון. בימים האחרונים של החופשה מומלץ לסגל את הילד בהדרגה לשעות השינה הרגילות.

בנוסף, ההכנות והסידורים לקראת בית הספר, קניית הציוד והכנת הילקוט, מסייעים לתהליך העיבוד והפרידה מהחופש ומכינים את הילד נפשית לחזרה לבית הספר. מומלץ לעשות את ההכנות לבית הספר במשותף, כחלק מתהליך סיום החופש והחזרה ללימודים. מומלץ לאפשר לילד לבטא את רגשותיו ביחס לחזרה למסגרת הלימודים ולהתייחס בהתאם.

הילה ארג'נטרו, מנהלת המרכז ללקויות למידה במחלקה לרפואה פסיכולוגית במרכז שניידר, אומרת כי תחושת השייכות לבית הספר הנה מנבא משמעותי לתפקוד לימודי תקין ולהתמודדות טובה עם קשיים ובפרט קשיי למידה. חשוב להפנות את תשומת הלב לחוויות איתם הילד חוזר מבית הספר, למצב רוחו, למסגרת החברתית אליה הוא משתייך והאם הוא מרגיש כי ישנן דמויות חינוכיות איתן חש בנוח ומוערך. במידה ואחת התשובות לכך שלילית, מומלץ ליצור קשר עם בית הספר ולפעול לשיפור את החוויה ותחושת השייכות של הילד לבית הספר. התערבות מוקדמת, סמוך ככל האפשר לתחילת השנה, יכולה למנוע קשיים מורכבים יותר בעתיד ולשפר משמעותית את חווית הלמידה והיכולת של הילד בבית הספר.

פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז שניידר לרפואת ילדים, מציין כי ילדים רבים נפגעים בדרך לבית הספר ובחזרה ממנו. על כן, יש להקפיד ללוות ילדים עד גיל 9 בעת חציית כביש ולוודא כי הילדים עוצרים על שפת המדרכה, מסתכלים לכל הכיוונים בעת החצייה, ורק אז חוצים את הכביש. כמו כן, יש להדריך את הילד שלא לחצות כביש בין מכוניות חונות או מאחורי אוטובוסים ולא לשחק משחקי כדור ליד כביש. חשוב לוודא שמשקל הילקוט לא יהיה כבד ולא יעלה על 15 אחוזים ממשקל גופו של הילד, ובשבועות הראשונים ללימודים, להקפיד במיוחד על הגנה מפני השמש ושתיה מרובה בכדי למנוע התייבשות.

דפנה זיו בוסאני, דיאטנית ביחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים, ממליצה להיערך גם בנושא תזונה לקראת החזרה לבית הספר:

  • ארוחת הבוקר היא ארוחה חשובה וחיונית לילדים, המשפרת את יכולת הריכוז ומאפשרת ערנות רבה יותר במהלך יום הלימודים. לארוחת הבוקר מומלץ לאכול כריך עם גבינה או עם ממרח אחר כמו טחינה. במידה וממהרים, ניתן לקחת לדרך שקית עם פרי חתוך ויוגורט. דרך נוספת להקל על הארגון בבוקר היא שתיית משקה בוקר .
  • מומלץ להרגיל את הילדים לארוחת בוקר או ארוחת עשר שהוכנו בבית מאשר להרגילם לקנות ארוחות אלה.
  • כדאי מאד להכין עם הילד "מערכת כריכים" לכל ימות השבוע, שעל פיה יקבע איזה כריך יאכל הילד בביתהספר בכל יום. כדאי להחליט על פעם אחת בשבוע בה יהיה ממרח מתוק כמו שוקולד, ריבה או ממרח חלבה, ובשאר ימי השבוע מומלץ להשתמש בכריכים המכילים: גבינהצהובה לייט, גבינה לבנה, קוטג' או חומוס.
  • רצוי להרגיל את הילד לקחת ירק או פרי לצד הכריך, את הירקות ניתן לחתוך ולשים בקופסא נפרדת או להניח את הירקות בתוך מעטפת של עלה חסה, כך הכריך לא יירטב מהירקות.
  • כדאי להקפיד על שתיית מים במהלך יום הלימודים. השתייה חשובה מאד, חלק נכבד מגופנו (למעלה מחצי) הוא מים. המים מרווים יותר, בריאים לשיניים ותורמים לערנות הילדים.
  • מומלץ מאד לאכול ליד השולחן את ארוחת הצהריים ולא מול הטלוויזיה. חשוב שיהיה בארוחה מרכיב חלבוני כמו קציצות בשר, שניצל, קציצת דג לילדים שמעדיפים תחליף צמחוני, מומלץ לשלב קטניות כגון: חומוס, שעועית, עדשים ופול, יחד עם דגנים כמו אורז ותירס. כמו כן, רצוי לשלב קינואה כחלק מהדגנים אותם צורכים. יש לשלב ירקות מבושלים או סלט ירקות ותוספת פחמימות: פסטה או תפוח אדמה.
  • במסגרת החוגים שאחרי שעות בית הספר, רצוי לשלב חוג ספורט כמו כדורסל או התעמלות. פעילות גופנית חשובה הן מההיבט הבריאותי והן מבחינת הביטחון העצמי של הילד והעלאת תחושת המסוגלות שלו.