עישון סיגריה. יצליח או לא?
עישון סיגריה. יצליח או לא?פלאש 90

תוספת של אומגה 3 מפחיתה את התשוקה לניקוטין ואף הפחיתה את מספר הסיגריות ליום שעישנו אנשים, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה.

"החומרים והתרופות המסייעים כיום להפחתת עישון ולגמילה הם בעלי יעילות נמוכה ותופעות לוואי לא קלות. ממצאי המחקר מראים שדווקא אומגה 3, שהוא תוסף תזונה זמין, זול וכמעט ללא תופעות לוואי, מצמצם עישון באופן משמעותי", אמרה עורכת המחקר, ד"ר שרון רבינוביץ' שנקר, ראש תוכנית ההתמכרויות בביה"ס לקרימינולוגיה באוניברסיטת חיפה והמעבדה לפסיכופרמקולוגיה, אוניברסיטת בר אילן.

עישון סיגריות נקשר לא רק בפגיעה בתפקודי לב-ריאה, בתפקודים חיסוניים ובסרטן, אלא הוא גם פוגע ברמת חומצות שומן חיוניות במוח, ובמיוחד ברמת אומגה 3. רמות נמוכות מדי של אומגה 3 פוגעות במבנה תאי העצב ובהולכה עצבית, גם באיזורים המעורבים בתחושת הנאה וסיפוק. אזורים אלו חיוניים בתהליכי קבלת החלטות רווח והפסד ויש להם חשיבות גדולה בתהליך שימור ההתמכרות וחוסר יכולת להפסיק לעשן.

במילים פשוטות יותר, מחסור באומגה 3 מקשה על הגוף להתמודד עם ההשתוקקות של מעשנים לסיגריה נוספת. "ממחקרים קודמים ידוע כי חוסר איזון באומגה 3 קשור גם בבריאות נפשית, בדיכאון וביכולת להתמודד עם מתח ולחץ. מתח ולחצים, בתורם, קשורים לדחף לעשן. ידוע גם שבקרב נגמלים, רמות הלחץ והמתח עולות. אולם למרות כל זאת, עד כה לא נחקר הקשר שבין כל הגורמים", אמרה ד"ר רבינוביץ' שנקר.

במחקר הנוכחי, שנערך במתודולוגיה קפדנית (כפול סמיות, רנדומלי, מבוקר פלסבו) השתתפו 48 מעשנים בני 18-45, שעישנו לפחות 10 סיגריות ביום במשך השנה האחרונה ובממוצע 14 סיגריות ביום ואובחנו כבעלי תלות בעוצמה בינונית בניקוטין. בסך הכל, הגיל הממוצע של המשתתפים היה 29 והגיל הממוצע של תחילת העישון קצת פחות מ-18 (כלומר, ממוצע של 11 שנות עישון). המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה קפסולות של אומגה 3 - "אומגה 950" מתוצרת סולגאר שתרמה את הקפסולות למחקר - ואילו קבוצה אחרת קיבלה פלסבו. המשתתפים התבקשו לקחת 5 קפסולות ביום למשך 30 יום, כשבסך הכל המשתתפים דיווחו על צריכה של למעלה מ-94% מקפסולות. בשום שלב במחקר לא התבקשו הנחקרים להפסיק לעשן.

רמות התשוקה לניקוטין, שנבדקו באמצעות שורה של שאלונים על היבטים שונים הקשורים לעישון ולסיפוקים מעישון, ומספר הסיגריות ליום נמדדו עם תחילת המחקר, כעבור 30 ימים וכעבור 60 ימים (כלומר, 30 ימים לאחר סיום צריכת הקפסולות). בכל פעם שמשתתפי המחקר הגיעו להיבדק הם נמנעו מלעשן שעתיים, ואז נחשפו לתמונות הקשורות לעישון – במטרה לעורר את התשוקה לניקוטין.

מהממצאים עולה כי בעוד שלא נמצא הבדל בין הקבוצות בתחילת המחקר, כעבור 30 ימים, המעשנים שלקחו אומגה 3 הפחיתו בממוצע 2 סיגריות ליום (ירידה של כ-11%), למרות שלא התבקשו כלל לשנות את הרגלי העישון שלהם. ולא פחות חשוב מכך, הראו ירידה משמעותית ברמת ההשתוקקות לניקוטין. כעבור 30 ימים נוספים בהם לא נטלו דבר, רמת התשוקה לסיגריות עלתה מעט, אולם עדיין נותרה נמוכה משמעותית מהרמה ההתחלתית.כלומר, ההשתוקקות לעישון סיגריות לא חזרה לרמת הבסיס גם לאחר חודש מעקב מתום נטילת התוסף.

בינתיים, בקבוצת הפלסבו לא נרשמו שינויים מובהקים במהלך 60 הימים במדד התשוקה או במספר הסיגריות ליום.

לדבריה של ד"ר רבינוביץ' שנקר, הממצא לפיו אנשים שלא היו מעוניינים להפסיק לעשן הראו שינויי כה משמעותי מחזקת את ההנחה שצריכה של אומגה 3 יכולה לסייע למעשנים לווסת את ההתמכרות ולהפחית עישון. מחקרי המשך יראו האם התוסף יעיל גם בגמילה.