יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: פלאש 90

חבר הקבינט המדיני בטחוני, שר האוצר, יאיר לפיד התראיין לעיתון ניו יורק טיימס על היוזמה המדינית שהציג לפתרון המשבר בעזה על פיה יש לקדם כינוס ועידה בינלאומית בהקדם כדי לקדם את פירוז עזה והעברת השליטה ברצועה לידי הרשות הפלסטינית תוך כדי שמירה על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל.

בראיון לניו יורק טיימס הדגיש לפיד כי חייבים לייצר מנגנון עמוק יותר שיביא לשקט לאורך זמן "כולם מבינים שבנקודה הנוכחית אי אפשר להסתפק בעוד הפסקת אש בעזה שעלולה לקרוס בעוד מספר חודשים או שנים. יש צורך במשהו עמוק יותר. צריך לייצר מנגנון שיאפשר לשמור על השקט לאורך זמן ולכן חשוב שהעולם הערבי יהיה חלק מהתהליך", אמר לפיד.

במהלך הריאיון סיפר לפיד כי התוכנית הוצגה לשרים בממשלה וכי יש לה תגובות מעניינות מכיוון העולם הערבי.

לפיד התייחס בראיון למטרה המרכזית של התוכנית שהציג - העברת השליטה ברצועה לידי הרשות הפלסטינית, ואמר כי ההתנגדות המרכזית שהייתה לישראל בעבר עם הקמת ממשלת האחדות הפלסטינית (ממשלת הטכנוקרטים), הייתה בשל התחושה שחמאס מנסה, דרך ממשלת האחדות, להשתלט על הגדה וכי מאז דברים השתנו וחמאס נחלש משמעותית- צבאית ופוליטית.

"אם לפני כמה חודשים חשבנו שהקמת ממשלת האחדות הפלסטינית הייתה כלי שיאפשר לחמאס להשתלט על הגדה, המשוואה עכשיו היא כזו שבמצב שנוצר זה יכול להיות כלי שבו הרשות הפלסטינית תוכל לשלוט ברצועת עזה".

מאז פרסום היוזמה התראיין לפיד לסוכנויות זרות ורשתות בינלאומיות שהביעו התעניינות ביוזמה המדינית שהציג.

בראיון לסוכנויות הידיעות AP אמר לפיד כי משא ומתן בין ישראל לפלסטינים, בתיווך מצרי, צריך להוביל לפתיחתו מחדש של מעבר הגבול ברפיח בין מצרים ורצועת עזה, כאשר הרשות הפלסטינית תשלוט על המעברים ברצועה במקום חמאס. כצעד הבא, הוא אמר, עבאס צריך להיות אחראי על כספי הסיוע והתרומות של הקהילה הבינלאומית לשיקום של עזה.

"אני חושב שזה אפשרי," אמר לפיד. "אנחנו צריכים לזכור שהרשות הפלסטינית הייתה אחראית על עזה, והיא עדיין השליט החוקי של עזה, וצריכה להיות שם במקומו של החמאס, שהוא ארגון טרור". המעורבות של הקהילה הבינלאומית והעולם הערבי נועדה להפעיל לחץ על הקיצוניים, "לכן אנחנו חושבים שצריך לכרוך את העולם הערבי ואת הקהילה הבינלאומית כולה בתהליך."

כזכור, הציג השר לפיד, בתחילת השבוע יוזמה מדינית בינלאומית על פיה יש לקדם בהקדם כינוס ועידה בינלאומית באירוח מצרים ובהשתתפות פעילה של ארה"ב, האיחוד האירופאי, רוסיה, מצרים ירדן הרשות הפלסטינית, ישראל ומדינות ערב מרכזיות בראשן ערב הסעודית. כחלק מהוועידה הבינלאומית ישתתפו גם המדינות התורמות שיספקו תמיכה כלכלית לשיקום הרצועה וליצירת שיתופי פעולה כלכליים באזור בניהן קנדה, נורבגיה, ויפן. מטרת העל של הוועידה היא יצירת מתווה לפרוז ושיקום עזה והחזרת השליטה לרשות הפלסטינית בתמיכה בינלאומית רחבה.