רשעות. פירות בשוק
רשעות. פירות בשוקצילום ארכיון: פלאש90'

איסור היבוא שהוציאה רוסיה על מוצרים מארה"ב ומאיחוד האירופי בעקבות סנקציות ההדדיות, מביא להגדלה דרמטית של אחוזי היבוא מישראל, ויחד עם זאת לסוגיות הלכתיות רבות בין השאר הלכות תרומות ומעשרות, ובעיית פירות קדושת שביעית לקראת שנת השמיטה הבעל"ט, ועוד.

כפי שכבר פורסם, רוסיה אסרה על יבוא פירות, ירקות, בשר, דגים, חלב ומוצרי חלב מארה"ב, מהאיחוד האירופי, מאוסטרליה, מקנדה ומנורבגיה. את ההודעה על כך מסר השבוע ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, בישיבת הממשלה. מדבדב הודיע כי האיסור נכנס לתוקף מיידי ויימשך שנה.

יצוין כי מיד עם פרסום איסור הייבוא, החלו גדולי היבואנים ברוסיה במגעים דחופים עם מקביליהם בישראל, לבדוק הגדלה דרמטית של מאות אחוזים בתוצר הישראלי. בין השאר נעשו פניות לישראל להגדלה מיידית של יצוא חקלאי של פירות נשירים, בעיקר שזיפים, תפוחים ועוד.

בעקבות ההתפתחויות הדרמטיות החלה היערכות מיוחדת ברבנות הראשית לרוסיה בכדי לטפל בפן ההלכתי של שיווק תוצר ישראלי שחלים עליו דיני תרומות ומעשרות. מה עוד שהשנה הקרובה היא שנת שמיטה, ויבוא של תוצר ישראל בקנה מידה שכזה בשנת שמיטה, מהווה אתגר לא פשוט.

מחלקת הכשרות שברבנות הראשית לרוסיה מקיימת בימים אלו מגיעים הלכתיים רצופים והתייעצויות כיצד לטפל באתגר יוצא דופן זה. ראשי מחלקת הכשרות שע"י הרבנות הראשית לרוסיה אוספים את החומרים והמידע הרלוונטי שיבוא בימים הקרובים להכרעתו של רבה הראשי של רוסיה הרב לאזאר.

בתוך כך, הרבנות הראשית לרוסיה החלה במגעים עם משווקים ברוסיה ובישראל, לייבא מישראל מוצרים כשרים בלבד, כדי לא להכשיל רבבות יהודים המתגוררים ברחבי רוסיה. בנוסף לזה בימים הקרובים תצא הרבנות הראשית לרוסיה בקמפיין ייחודי שיתן ליהודים להבין את הרכב הבעיות שנוצר עם מוצרי מזון שמגיעים מישראל והדרך לטיפול בהן.

יצוין כי מחלקות הרבנית הראשית לרוסיה ובתוכן מחלקת הכשרות עוברות בימים אלו למשכנן החדש והמפואר בבנין המרכזי של הרבנות הראשית לרוסיה, שנחנך בחודש האחרון ב"משולש היהודי" שבמרכז שכונת 'מארינה רושצ'ה' במוסקבה.