יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: פלאש 90

שר האוצר, יאיר לפיד, התייחס הבוקר (שני) בפתח ישיבת סיעת יש עתיד למבע צוק איתן ואמר, "לפני כחודש וחצי החל מבצע צוק איתן. עדיין אי אפשר לומר שהמבצע הסתיים. המבצע הזה יסתיים רק כשיחזור הביטחון והשקט לתושבי הדרום. אסור לקבל מצב שבו נחזור תוך זמן קצר לסבב נוסף של אלימות".

לדבריו, "כל הסדר עתידי חייב לכלול בתוכו את פירוק תשתיות הטרור של החמאס בעזה ושליטה מלאה על הכספים שמיועדים לשיקום הרצועה. כדי שזה יקרה, אני מקדם ועידה איזורית שתיתן מעטפת בינלאומית רחבה להשגת היעדים הללו. ללא מהלך מדיני, ללא תמיכה בינלאומית רחבה, כל ניסיון להגיע להסדרה יהפוך לתחילת הספירה לאחור לקראת מעגל אלימות נוסף".

השר ציין כי "בחודש הבא עומדת להתכנס ועידת המדינות התורמות. אם לא נעשה משהו לפני זה, תהיה לנו ועידה לשיקום תמורת כלום, בלי שנקבל בתמורה שום הבטחה של צרכי הבטחון שלנו. ועידה איזורית, בהשתתפות ארה"ב, האיחוד האירופאי, מצרים, הרש"פ, ערב הסעודית ומדינות המפרץ - בתמיכה של המדינות התורמות - תוכל לייצר מתווה משולב, של פרוז ושיקום עזה. הכספים שיוזרמו לשיקום ישמשו להחזרת השליטה ברצועה לרשות הפלסטינית ויבטיחו את החזרת השקט לטווח ארוך לתושבי הדרום".

השר התייחס גם לסיוע לתושבי הדרום, "במקביל, מוטלת על כולנו משימה חשובה ומידית - מתן תמיכה וסיוע לתושבי הדרום בכל דרך שניתן. כבר בתחילת המבצע גיבשנו את מתווה הפיצויים לתושבי הדרום, והשבוע פתחנו לשכות יעוץ מיוחדות ביישובי הדרום כדי להגיע עד פתח ביתם של התושבים ולהקל עליהם את הליך קבלת הפיצויים. יושבים כאן השרים פירון, פרי, גרמן, שר הרווחה נמצא עכשיו במפגש בדרום. אני רוצה להודות לכם על ההתגייסות המוחלטת שלכם במהלך המבצע לסיוע לתושבי הדרום, נפגשתם איתם, שמעתם את הצרכים שלהם ופעלתם במהירות כדי לסייע להם. אנחנו לא עוזבים אותם".

"מחר ארד שוב לדרום. אני נוסע לבקר במכללת ספיר כדי להיפגש עם הסטודנטים ועם מנכ"ל המכללה, ד"ר נחמי פז, שנפצע במהלך מבצע 'צוק איתן' וחוזר מחר לעבודה", סיפר לפיד.

"במהלך המבצע, יחד עם שר החינוך, הקצנו תוספת של שישה מיליון ₪ לצורך סיוע מידי למוסדות להשכלה גבוהה הנמצאים בדרום הארץ. הקצנו 50 מיליון ₪ לבניית כפר סטודנטים בעיר שדרות, ואני מתכוון לבחון פעולות נוספות למען ההשכלה הגבוהה בדרום. זה החוסן שלנו, ואם אתם מחפשים תמונת נצחון, אז זו התמונה: צעירים ישראלים שבוחרים לעבור לדרום, ללמוד, לעבוד ולתרום לקהילה", הוסיף.