ליסבון- פסטיבל סרטים
ליסבון- פסטיבל סרטיםיחצ

פסטיבל הקולנוע הפורטוגלי  יתמקד השנה בעיר  ליסבון. הסרטים שיוקרנו בפסטיבל צולמו בבירת פורטוגל, אחת הערים היפות והמיוחדות בעולם, כשמיטב הסרטים של תעשיית הקולנוע הפורטוגלית יוקרנו בסינמטקים בתל אביב, חיפה וירושלים. זו השנה העשירית ברציפות, שבה מתקיים הפסטיבל החשוב.

הסרט הפותח את הפסטיבל: “המסתורין של ליסבון או מה התייר חייב לראות” (2009), של הבמאי ז׳וזה פונסקה אי קושטה, שאף יגיע לישראל לרגל הקרנת הסרט; הסרט באנגלית עם כתוביות בעברית.

בישראל נבחרה להקרנה הגרסה האנגלית והמקורית של הסרט (לסרט יש עוד מספר גרסאות בשפות שונות) - המהווה גם אות הוקרה לסופר פסואה. שחקן הקולנוע האמריקני יהודי, פיטר קויוטי, מופיע כקריין בסרט.

"המטרה היא לחשוף את הקהל הישראלי למגוון רחב של סרטים עכשוויים, שבוימו על ידי הבמאים החשובים ביותר של תעשיית הקולנוע הפורטוגלית ולקדם את העיר הקסומה ליסבון, בה יתמקד השנה הפסטיבל" אומרים אנשי השגרירות המקומית. הסרטים שיוקרנו בארץ צולמו בליסבון, שאף זכתה להוקרה עולמית ולפרסים בינלאומיים בתחום התיירות. ליסבון משולבת באופן אינטגרלי בתסריט בכל אחד מהסרטים שיוקרנו בפסטיבל.

הסרטים שיוקרנו בפסטיבל: סרט התעודה "המסתורין של ליסבון או מה התייר חייב לראות" (2008), של הבמאי ז׳וזה פונסקה אי קושטה, המבוסס כאמור על ספרו של הסופר הפורטוגלי, פרננדו פסואה. הדרמה "מתחת לעורי" (2011), של הבמאי ויסנטה אלווש דו או, סיפורה של אישה שיש לה הכול בחיים אך בעקבות אירוע שחוותה בו ניסתה להציל אדם מנפילה מגשר, חייה מקבלים תפנית ועוד.