הרב קוק
הרב קוקמתוך המאגר

לקראת יום ג' באלול המתקרב, יום השנה לפטירת הרב קוק זצ"ל תוציא הוצאת 'אור האורות' לאור ספר חדש המגולל את סיפור הקמתה של העיר בני ברק כמושבה חקלאית, מהלך שהתרחש בעידודו המשמעותי ביותר של הרב קוק.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם משה נחמני, מקים וראש 'אור האורות', שסיפר על הספר 'חלוצים לציון' הכולל בתוכו תמונות, מסמכים, עדויות ונתונים סביב הקמתה של העיר הנחשבת כיום לבירת העולם החרדי אך החלה את דרכה כמודל לעקרון תורה ועבודה בהיותה מושבה חקלאית המוקמת בידי אנשים חרדים המבקשים ליישם בה את השילוב שהפך לסמלה של הציונות דתית.

לדברי נחמני הרב קוק שאהד ותמך בבניית ארץ ישראל והישובים שבה גם אם היא נעשית בידי חלוצי הציונות החילונית ראה בהקמתה של המושבה בני ברק ערך מיוחד דווקא משום היותה מגלמת בתוכה את חזון התורה והחקלאות.

התקופה הייתה שנת תרפ"ד ומתעודות שונות עולה הקשר המיוחד בין המושבה המוקמת לבין הרב קוק ששיגר מכתבי תמיכה והמלצה ששימשו לגיוס תרומות להקמתה, ביקר לא פעם במושבה הצעירה והיה לסמכות התורנית והרוחנית לאנשיה שנועצו בו בשאלות הלכתיות.

עוד מספר נחמני על קביעתו של מקים בני ברק ר' יצחק גרשטנקורן החסיד שאמר "אלמלא הרב קוק אינני יודע אם בני ברק הייתה מוקמת" וברגעים קשים של משברים בהקמת המושבה מצא נחמה ותמיכה בביתו של הרב קוק בירושלים אליו היה מגיע לאחר קשיים רבים בהם גם גניבות ומתקפות של ערבים מכפרי הסביבה על התושבים.

נחמני מתאר את השטח בו הוקמה המושבה החקלאית חרדית כשטח שממה שבו לא ניתן היה לזהות את קיומה של התיישבות ולעיתים הבאים למקום "התברברו" בין גבעות החול ולא מצאו זכר להתיישבות עד שעלו אל אחת הגבעות וממנה צעקו עד ששמעו אותם אנשי המושבה והגיעו ללוותם.

הרב גרשטנקורן, מספר נחמני, פנה בתחילה לאנשי אגודת ישראל בבקשה לתמיכה ברעיון הקמתה של המושבה בני ברק אך אלה דחו אותו ואמרו לו שאת כספם ומרצם הם משקיעים ביהדות הגולה ואם בהקמת ישוב הוא חפץ עליו לפנות לציונים. הרב קוק היה אז נשיא העדה החרדית האשכנזית בארץ ישראל ובו מצאו המתיישבים משען ותמיכה.

נחמני מספר כיצד לאיסוף הנתונים והסיפורים סביב הקמתה של העיר שוחח בין השאר עם קשישים מוותיקי בני ברק, כאלה שגילם מגיע לכמאה שנה ואף למעלה מכך וזוכרים את הימים ההם ואת הקשר לרב קוק באופן אישי.

כשנשאל אם הוא צופה להתעניינות חרדית בספר אומר נחמני כי ידוע לו על אדמו"רים וראשי ישיבות לא מעטים בציבור החרדי שמתחילים להתעניין בתורתו של הרב קוק ולומדים את ספריו גם אם לא בגלוי. להערכתו על אף התנגדותם של הקנאים ימצא הספר מסילות לליבם של רבים ויחשוף את העובדות שעשויות להפוך את תדמיתה של בני ברק מן הקצה אל הקצה.

נחמני מספר על דרך קשה ומורכבת בדרך לאיסוף הנתונים המסמכים והתצלומים שנערכו בספר. בחלק מהמקרים גילה שעל מנת להסתיר את הקשר בין ראשית העיר לרב קוק היה מי שהעלים ארכיונים שלמים ובהם מאות אלפי מסמכים.

באחד מפרקיו של הספר מגולל נחמני חקירה כמעט בלשית סביב תמונה שבה נראה הרב קוק כשלצידו אברך המתבונן אל הצלם. מקובל בעולם התורה הציוני דתי לראות באברך את הרב צבי יהודה בנו של הרב, אך נחמני מספר כי רב מוכר ניגש אל הרב צבי יהודה בשעתו ושאל אותו מיהו האברך שמצולם ליד הרב קוק. בתשובה אמר לו הרב צבי יהודה שאינו יודע אך לא מדובר בו עצמו. האמירה הזו פתחה את חקירת זהותו של המצולם ובבדיקה פרטנית ומדוקדקת של התמונה התברר כי גורם כלשהו מחק מהתמונה המוכרת דמות נוספת שהייתה בה ופרטים נוספים שהיו בה. השוואות ובדיקות נוספות העלו כי המצולם לצד הרב קוק הוא מייסד העיר בני ברק, הרב החסיד רבי יצחק גרשטקורן.

לדברי נחמני הקלות שבה קיבלו ישיבות הציונות הדתית את הקביעה שהאברך המצולם ליד הרב קוק הוא בנו מעידה על הזנחה והשכחה של העיר בני ברק בידי הציונות הדתית כמו גם את הקשר שהיה בין הרב קוק לחרדים. לטעמו בעוד הציונות הדתית הדגישה את הקשר של הרב קוק לעגנון, ביאליק והחלוצים החילוניים נשכחו והוזנחו הקשרים עם גדולי העשייה החרדים.

נחמני שיחל בהפצתו של הספר 'חלוצים לציון' ביום ג' באלול בהר הזיתים, רמז מעט על הפרויקטים הבאים שבכוונתו לקדם ב'אור האורות'. בין השאר מדובר בסדרה המתארת את החגים במחיצת הרב קוק. לשם כך הוא אוסף ואסף עדויות של קשישים שהכירו את הרב קוק ומספרים על הנהגותיו במועדים ובחגים לצד אמרותיו ואיגרותיו בנושאי החגים השונים. כמו כן הוא מספר על אגרות רבות שעוד לא יצאו לאור. להערכתו לאחר ארבעת כרכי איגרותיו של הרב קוק ישנם עוד אגרות היכולות למלא 15 כרכים שכן האגרות שנדפסו נחתמות בשנת תרפ"ה ואילו הרב קוק המשיך לכתוב כ-7 עד 8 אגרות מדי יום עד פטירתו.

לאיסוף אגרות אלה הגיע נחמני לארכיונים שונים כדוגמת ארכיון המדינה, הארכיון הציוני ועוד, כמו גם ליורשיו של הרב קוק שחשפו בפניו חלק מהאגרות המוחזקות בידיהם.