קרן קיימת לישראל קק"ל
קרן קיימת לישראל קק"לצילום: פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס עו"ד בצלאל סמוטריץ', איש תנועת 'רגבים', להחלטת דירקטוריון הקרן הקיימת לישראל להתנתק ממנהל מקרקעי ישראל, מהלך שישיב לקק"ל את עצמאותה האידיאולוגית והביצועית.

להערכתו של עו"ד סמוטריץ' מדובר במהלך שעוד זמן רב ייארך עד שהוא יושלם, אך עם זאת אפשר לראות בו ברכה רבה לצד צער על המציאות שבה יש צורך להתנתק מהמדינה כדי ליישם את יעדיה האידיאולוגיים של הקרן שהוקמה לפני מאה ועשר שנים במגמה לרכוש אדמות מכספי יהודים עבור יהודים.

בדבריו מזכיר סמוטריץ' בקצרה את ההיסטוריה המורכבת של הקשר בין המדינה שהוקמה לבין הקרן הקיימת שתפקדה עוד קודם לכן. על פי ההסכם נקבע כי המדינה תנהל את אדמות הקרן הקיימת אך זאת בהתאם לעקרונות הקרן. על אף התחייבות זו חל בשנים האחרונות כרסום מתמיד ביכולות הקרן ליישם את מטרותיה. כך היה בבג"ץ קעדאן וכך במקרים נוספים שבהם קבעה המערכת המשפטית כי בשם חובת השוויון לא ניתן להעדיף יהודים על פני ערבים. העובדה שהאדמות נרכשות בכספי העם היהודי ולמטרותיו של העם היהודי לא שיחקה תפקיד בהיגיון של אהרון ברק, אומר סמוטריץ'.

לדבריו מדובר בהחלטה משפטית שאינה לגיטימית שכן בהיותה מדינה יהודית חייבת המדינה לתעדף יהודים כל עוד השיקול הוא לגיטימי, דהיינו לא ייקבע שיהודי יועדף בתור על פני שכנו שאינו יהודי, אלא מדובר בהחלטות הנוגעות לאופיה של המדינה וביטחונה. כך אירע, מזכיר סמוטריץ', שעד היום לא יתקבל ערבי לקורס טייס, כך גם לא היה חבר ועדת חוץ וביטחון ערבי והכרעות דומות. "בג"ץ לא מבין את העיקרון הזה בנושא התיישבות", אומר סמוטריץ' הסבור כי ברוח זו יש לקבוע את חשיבות המאבק בהתבוללות והקמתם של ישובים יהודיים על מנת שניתן יהיה לשמר בהם את המסורת היהודית.

עוד הוא מוסיף ומציין כי בשנה האחרונה עוברת הקק"ל רדיפה פופוליסטית, כהגדרתה, בין השאר מצידה של שרת המשפטים ציפי לבני הנאבקת בהתנהלות הקרן תחת הכותרת של שקיפות ומנהל תקין אך כל זאת רק כדי להסתיר את הייעוד האמיתי והוא הכפפתה המלאה של הקרן למינהל מקרקעי ישראל.

סמוטטריץ' מציין כי להחלטה הערכית של הנתקות מהמינהל תהיה גם השלכה כלכלית כאשר הדבר יוסיף תחרותיות, עובדה שצפויה לעורר עליה את התנגדות המדינה שלא תרצה לאבד את הכוח הרב הטמון בניהול הקרקעות הללו, "אף אחד לא אוהב לפתוח את עצמו לתחרות. כולם אוהבים תחרות כשהיא אצל השכן".

את המהלך כולו מסכם עו"ד סמוטריץ' ככזה ש"יעשה רק טוב לשוק הקרקעות, להתיישבות ולציונות".