הרב שמעון כהן החליט לפני כשני עשורים לרדת דרומה ולעורר את הנפשות היהודיות הרבות הנמצאות בבירת הנגב – באר שבע.

הרב כהן הגיע לעיר, פיתח והרחיב את פעילות הגרעין התורני 'בית מוריה' ומונה לראש בית המדרש ומוסדות הגרעין.

כחלק מפעילותו, העביר הרב כהן שיעורי תורה ומאות מתלמידיו שמעו את אמרי פיו בהנאה רבה. לפני כשנתיים החל אחד מתלמידיו להעלות את הדברים על הכתב ולערוך אותם לקראת הוצאת סדרת ספרים על מועדי השנה.

מדובר בסדרת ספרי ''שערי מוריה'' - המאירה את מעגל השנה היהודי באור מיוחד המלווה את הקורא על ציר המועדים בחוויה מיוחדת המאפשרת לכל מועד להיות מואר באור ייחודי. בספרים שזורים יחד נקודות של עומק וחוויה, יסודות של אמונה והשקפה עם ענייני מוסר ואגדה, ומנוסחים בשפה בהירה השווה לכל נפש.

בימים אלו, ימי הרחמים והסליחות, עת החלו עדות ספרד באמירת סליחות וכל עם ישראל מתכונן לימי הנוראים, מביא נתנאל דדיה את שיעוריו של הרב שמעון כהן על ימי הדין. מדובר בשישה שיעורים שקובצו יחד לכרך 'שער העליון' בתוך הסדרה 'שערי מוריה' ועוסקים בעניינו של יום הכיפורים, החל מהתפילות הפותחות את היום – 'לך אלי תשוקתי' ו'כל נדרי', סדר עבודת הכהן הגדול ועניינו של יום.

בחלקו השני של הספר מובאים 4 פרקים העוסקים בספר יונה הנקרא בתפילת מנחה של היום הקדוש.

אמנם השיעורים אינם קצרים אך באמצעות החלוקה של העורך לפסקאות וכותרות והבאת המקורות בעיצוב מתאים, כל אחד שחשקה נפשו בהכנה לימי הסליחות והרחמים יכול לעשות זאת בנקל גם כשמדובר בשיעורים עיוניים.

הכרך המדובר מצטרף לשני הכרכים הנוספים שכבר ראו אור – שער הנשים על מגילת אסתר ושער הבכורות על ספירת העומר, שבועות ומגילת רות.

מוסדות בית מוריה עתידים להוציא לאור עוד שבעה כרכים על שאר המועדים בהם: שער המים על סוכות, שער הדלק על חנוכה, שער השיר על פסח, שני שערי המערב – ימי ההודיה, שער ניקנור – ימי בין המצרים ושער הקרבן על יום כיפור.

כרך נוסף העוסק בענייני ראש השנה היה צפוי לצאת בימים אלו אך מכיוון שהעורך נקרא לדגל לשרת במילואים במסגרת מבצע 'צוק איתן' נדחתה ההוצאה. לנו, בנתיים, נשאר להמתין.