חוקה טובה? ועידת הבית היהודי
חוקה טובה? ועידת הבית היהודייוני קמפינסקי

טיוטת חוקת הבית היהודי הופצה כבר לפני למעלה מחודשיים, אולם רק בעוד שבועיים, לאחר שמבצע "צוק איתן" הסתיים, צפויה לעלות להצבעה הגרסה הסופית של החוקה.

הרב ד"ר דניאל טרופר, אשר עמד בראש ועדת החוקה, מספר בראיון לערוץ 7 על התהליך של קבלת ההערות וההסתייגויות לחוקה והטמעת חלק מהן בנוסח הסופי של החוקה.

"קיבלנו הרבה מאוד הערות וגם מחמאות, אבל אותנו כוועדה המחמאות לא מעניינות אלא דווקא ההערות וההסתייגויות", ציין הרב טרופר, "אנחנו ישבנו לפני המלחמה ובתקופת המלחמה הרבה מאוד שעות. הגיעו אלינו למעלה מחמש מאות הסתייגויות, חלק מהן חזרו על עצמן, אחרות שיקפו אי הבנה, אבל היו הרבה רעיונות מעניינים שעלו והשפיעו מאוד על הטיוטה הסופית. אני חושב שאנשים יראו עכשיו חוקה הרבה יותר טובה שהיא פרי עבודה של הועדה, של יעוץ מצוין מצד עורכי דין, ושל חברי המרכז הרבים ששלחו לנו הסתייגויות. אני חושב שעכשיו יש לנו חוקה ממש טובה".

הרב טרופר הסביר, כי החוקה הנוכחית משנה מהותית את מעמדו של היו"ר, וממילא גם סמכויותיו משתנות באופן טבעי. בעוד בעבר חברי המפלגה בחרו את המרכז והמרכז בחר את היו"ר, כיום המרכז נבחר על ידי חברי המפלגה וגם היו"ר נבחר באופן ישיר על ידי חברי המפלגה, ולכן מעמדו של היו"ר איננו נחות ממעמדו של המרכז.

"לא נכון לומר כמו שאנשים אמרו שאנחנו יצרנו דיקטטורה. היו דברים שיכול להיות שהגזמנו וטעינו וכעת תיקנו אותם", טוען הרב טרופר. "עשרות סעיפים תוקנו, התיקונים הם לא קוסמטיים פה ושם. החוקה הזו היא פרי העבודה המשותפת של הועדה עם חברי המרכז".

בשיחה עם הרב טרופר עלו שלושה תיקונים מהותיים מתוך עשרות השינויים שערכה הועדה בטיוטת החוקה.

שינוי ראשון נוגע למינוי ועדת הביקורת, אשר על פי טיוטת החוקה הראשונה היה נתון בלעדית ליו"ר המפלגה ובנוסח הסופי אמור להתבצע בהסכמה עם גורמים נוספים.

שינוי שני נוגע לקיצור התקופה המינימלית של חברות במפלגה למי שמעוניין להתמודד על כהונת היו"ר. בטיוטת החוקה הסמכות היתה נתונה רק ליו"ר, שיכול היה לבלום מתמודדים פוטנציאליים מבחוץ בדרך זו. בטיוטה הסופית שתונח בפני הועידה לאישור תוסמך ועדת הבחירות לקצר את תקופת החברות המינימלית של מי שהכריז באופן פומבי וציבורי על כוונתו להתמודד על כהונת היו"ר.

שינוי שלישי נוגע למעמדו של יו"ר שכשל בבחירות. על פי הטיוטה המקורית לא ניתן היה להדיח יו"ר עד לפריימריז שאמורים להיערך לקראת הבחירות הבאות. בטיוטה הסופית נקבע, כי המרכז יוכל לקבוע פריימריז לבחירת יו"ר חדש למפלגה בסמוך לאחר הבחירות, זאת במידה שהיו"ר נכשל באופן גורף בבחירות.

עם זאת, הרב טרופר הדגיש, כי חלק גדול מסמכויות היו"ר ע"פ הטיוטה נותרו על כנן. "אנחנו רוצים מישהו שינהיג את המפלגה. חל שינוי יסודי בפוליטיקה במדינת ישראל. פעם אנשים הצביעו בשביל מפלגות והיום מצביעים בשביל מנהיגים. נפתלי בנט הוא דוגמה טובה, בכך שהוא הוביל את המפלגה להצלחה גדולה".