חיים יבין
חיים יביןפלאש 90

איש הטלויזיה חיים יבין, חושש כי צה"ל הופך בשנים האחרונות לדתי יותר. בראיון ל"ידיעות אחרונות" התייחס יבין לדבריו הדתיים של מח"ט גבעתי, עופר וינטר, שכתב לחייליו באגרת פסוקים מהתנ"ך.

"אני לא אחראי לכל שטות שנאמרת בצה"ל. אם נהיה מספיק שוטים ופרימיטיביים להאמין שבסוף כל התפילות ינצחו לנו את המלחמה - אז מגיע לנו מכות. הפנייה ימינה ולדת ולכוחות המשיחיים והרבנים שקובעים לנו איפה ומה, זה די מפחיד. מה, הם יילחמו לנו את המלחמות?

"אתה יכול להיות דתי, להתפלל בשבת, להניח תפילין, אבל לא יעזור לך אם תאמין באיזה רבי, כי הוא לא יושיע אותך", טוען יבין. "יכול להיות שאף אחד לא מעז לקום ולהגיד, 'חבר'ה, תוציאו את הדת מהמשחק', שאין לנו מנהיגות שתעשה את זה. ההנהגה צריכה לומר, 'רגע אחד, בבית ספר לקצינים או מ"כים לומדים לירות, לא מתפללים, זה לא הורג את האויב'. ראש הממשלה היה צריך לקום ולעשות את זה, גם הרמטכ"ל".

יבין לא מסתיר את דעותיו הפוליטיות בהן הוא מחזיק מאז הקמתה של הטלויזיה הישראלית ב1968. "פה נכנסת השקפת העולם שלי. לנגד עיניי עמד הטרור. טרור היה וכנראה שעוד יהיה. אבל דבר אחד ברור: אם לא נוריד את ההתנחלויות ולא נגיע להסדר - אין ספק שהטרור יימשך ויגבר. אם נגיע להסדר עם הפלסטינים יכול להיות שהטרור יימשך, אבל הוא יפחת".

"יש סולם ערכים מסוים ואותו הייתי רוצה לשנות. ובקצה של הסולם הזה נמצאות ההתנחלויות. ניסן סלומינסקי מעביר כספים להתנחלויות במקום לתושבי הדרום. זה יותר מדאיג מהחבר'ה שבאים למשרד ראש הממשלה או קולונלים או וינטרים כאלה".

יחד עם זאת בתום הראיון מוצא יבין סיבות לאופטימיות סביב גורלה של מדינת ישראל, "סך הכל, עם כל הצרות, אנחנו מתפתחים והולכים, זה מקור האופטימיות שלי. אנחנו שבעה מיליון, יש לנו כלכלה מצליחה, צבא מצוין, תעשייה, השכלה, עולים מצרפת ומאמריקה. אני יליד 32', כשהייתי ילד היו פה 40 אלף יהודים, מלחמות וסכסוכים ומאורעות בלי סוף, במלחמת השחרור נהרגו 6,000 בחורים, טרגדיות אחת אחרי השנייה, ולמרות כל זה המדינה מתפתחת בצורה שמעוררת תימהון. אנחנו פורחים. אני נשמע כמו נאום בחירות של בנט".