הרב כלפון משה הכהן זצ"ל
הרב כלפון משה הכהן זצ"לרישום: חנה כהן ז"ל

היה זה יום ח' באלול תרצ"ה כאשר דבר הידיעה על פטירתו של הרב קוק, חמישה ימים קודם לכן, הגיע לקהילות היהודיות בתוניסיה.

במכתב ששיגר ליהודי ג'רבה והקהילות הסמוכות קורא אב בית הדין של ג'רבה באותם ימים, הרב משה כלפון הכהן להתכנס ליום מספד וקינות על פטירתו של "ראש הרבנים ראש הגאונים בירושלים", כלשונו.

את המכתב חשף באחרונה רב המושב ברכיה, הרב בנימין רפאל הכהן, במסגרת עבודתו על כרך נוסף של ספרו 'מלכי תרשיש' המגולל את דמותם ופועלם של גדולי התורה בתוניסיה בדורות האחרונים. תוך כדי ליקוט מסמכים וכתבי יד איתר גם את כתב היד של קריאת הרב המדוברת.

בימים האחרונים הגיע נוסח המסמך וצילום כתב היד לידי נינו של הרב כלפון משה הכהן, אברהם כהן תושב בית אל, שסיפר על המכתב והעולה ממנו.

במכתבו כותב הרב לבני קהילתו כמו גם לקהילות נוספות בסביבות האי ג'רבה שהתפרסם בגדולי התורה שהיו בו:

"לקול השמועה האיומה והנוראה כי עלה שמי שחק הגאון המפורסם כבוד מורנו הרב ר' אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, ראש הרבנים ראש הגאונים בירושלים תובב"א, נמס כל לב ורפו כל ידיים. כי הוא היה עמוד גדול לתורה ולעבודה ולישוב ארץ ישראל על ברכי התורה, ולכן פה הסכמנו להיות ביום יו"ד אלול הספד בבית הכנסת הגדולה קינות ודרש על האבדה הגדולה ממחסור הנורא אשר חסרנו שכמעט הוא יחיד בדורו ואין לנו תמורתו.

ובכן בטח כי גם במחנה קודשכם כה תעשו לכבוד הגאון הנזכר ולכבוד התורה ולכבוד ירושלים תובב"א, וה' ברחמיו יחיש גאולתנו ויגדור פרצה זו מעל כל ישראל ובלע המוות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים וחרפת עמו יסיר ושבו בנים לגבולם במהרה בימינו אמן. נאום המעתירים בעדו עתרת החיים והשלום".

בתום הדברים מציין הרב משה כלפון הכהן כי למכתבו זה מצטרף הרב חו'יתה כהן, ומכתבים בנוסח זה נשלחו לערים ולכפרים הסמוכים בקריאה לחבור ליום המספד לזכר הרב קוק זצ"ל.

כאן המקום להזכיר כי במרוצת שנות כהונתו כאב בית דין בג'רבה שמר הרב הכהן על קשר אמיץ עם גדולי התורה של ארץ ישראל וקיים חליפת מכתבים עם הרבנים הראשיים, הרב קוק והרב עוזיאל. כמו כן עודד עלייה לארץ, תמיכה בציונות ובניין הארץ. בשנים האחרונות יצא לאור ספרו של הד"ר ראובן מאמו 'תהילה למשה' ובו נפרסת מסכת תפיסתו הציונית של הרב כלפון משה הכהן שהוגדר לפני שנים אחדות באוניברסיטה העברית כאחד מ-33 אבות הציונות לצד הרצל, בן גוריון, ביאליק, חיים ויצמן, הרב אלקלעי הרב ריינס, טבנקין ואחרים.

בין עשרות ספריו בהלכה בולטים ומפורסמים בעולם הישיבות סדרת ספרי 'שואל ונשאל' המצוטטים לרוב בפסקי הרב עובדיה יוסף זצ"ל שאף השתתף, יחד עם הרב עמאר, במעמד קבורת עצמותיו בהר המנוחות לאחר שהועלו ארצה לפני שנים אחדות.