נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאנירויטרס

סוכנות הידיעות האיראנית מציגה בגאווה תמונות ראשונות של מערכת הגנה אווירית לטווח ארוך מתוצרת איראן "באוור 373", כמסר לעולם על הפיתוח הצבאי העצמי של המדינה ויכולות ההגנה האווירית של הצבא האיראני.

מערכת "באוור" 373 פותחה כתחליף למערכת אס 300, אשר רוסיה חזרה בה מכוונתה למכור לאיראן בעקבות לחצים שהפעילו עליה מדינות אירופה.

מנהיגה הרוחני של איראן, עלי ח'מנאי, הורה על פיתוח של מערכת חלופית מתוצרת מקומית והמשימה הועברה למשרד ההגנה ולמפקדת ח'אתם אל-אנביא של משמרות המהפכה העוסקת בייצור צבאי בשיתוף פעולה עם הצבא וחברות אזרחיות.

על פי גורמי ביטחון איראניים, מערכת "באוור 373" טובה יותר מה-אס 300 הרוסית והיא מסוגלת לעקוב בעת ובעונה אחת אחר כ-100 מטרות והיא מצוידת בטילי קרקע אוויר לטווח ארוך.

בשנים האחרונות משקיעה איראן משאבים רבים בפיתוח הצבא, ובין היתר היא מייצרת מטוסים, מסוקים, מל"טים, מערכת ראדאר, מערכות להגנה אווירית, טנקים, צוללות, ספינות קרב ועוד.

מערכות ההגנה האווירית נועדו לספק הגנה על שמי המדינה במספר שכבות, והן מספקות על פי דוברים איראנים, הגנה מפני אפשרות למתקפה מערבית או ישראלית נגד מתקני הגרעין.

לפני מספר ימים טענה איראן שמערכת ההגנה האווירית שלה הצליחה להפיל מל"ט ישראלי מתקדם מסוג "הרמס" שרדיוס הפעולה שלו 800 ק"מ.