יוני שטבון
יוני שטבוןצילום: פלאש 90

ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) תקף היום (שני) במילים חריפות את הטיוטה הסופית של חוקת מפלגתו שגובשה בימים אלו.

לדבריו, "רק מנהיגות חלשה מפחדת מהציבור. הגיע הזמן להאמין בציבור ועוצמותיו, ביטול השפעת הבוחרים תוביל למודל 'קדימה', 'שינוי' ו- 'יש עתיד' שהתרסקו".

שטבון הבהיר כי "חוקת מבקשת לשנות את פניה הערכיים של מפלגת הציונות הדתית, תחת זאת להפוך לליכוד ב'. אמשיך להיאבק בחוקה החדשה, אחרת יבוא סופה של מפלגת הציונות הדתית. אובססיית המנדטים לא יכולה לבוא על חשבון הדגלים הערכיים שלנו, יש לנו אחריות לשמירת זהותה היהודית של המדינה".

גם ח"כ מוטי יוגב מתח ביקורת על התנהלות המפלגה, "חבל שאני צריך להתעדכן בתקשורת על חוקת הבית היהודי. זוהי ההתנהלות המבקשת להפוך את מפלגת הציונות הדתית ממפלגה ערכית ודמוקרטית של ה'יחד' למפלגת ה'יחיד'".

"איני יכול להתייחס לגופה של החוקה משום שהיא לא הובאה בפניי. גם ישיבות סיעה לא התקיימו בחודש וחצי האחרונים ומעולם לא הוצגה החוקה לדיון בסיעה", הדגיש ח"כ יוגב.

הוא ציין כי "כך מתנהלת הנהלת הבית היהודי, בחוקה ריכוזית הנותנת סמכויות יתר ליו"ר, כולל שליטה מוחלטת במזכירות, לא בהכרח שתגדיל את הבית היהודי ואת השפעתנו בכנסת, בממשלה ובעם ישראל, אלא עלולה להביא לאבדן אמון ציבורי רחב, לאבדן האחדות בציבור הציוני דתי ואף לפיצול הציבור".

לסיום קרא, "רוחה של הציונות הדתית יונקת מהתורה, העם הארץ והמדינה, כוחה של הציונות הדתית נובע מערכיה, מאחדותה ומהדמוקרטיה שבה. נשמור על אלה - נחזק את כוחנו והשפעתנו הציבורית בעם ובמדינה".

מועדת החוקה נמסר בתגובה לדברי השניים, כי "חברי הבית היהודי מאסו בפלגנות שהביאה אותנו אל שלושה מנדטים, ולפיכך תומכים ברוב גדול בחוקה שתביא אותנו להנהגה".

מוקדם יותר היום פורסם כי אושרו עשרות הסתייגויות לחוקת הבית היהודי וכי החוקה תובא לאישור ועידת המפלגה שתתכנס בקרוב..

ועדת החוקה של הבית היהודי דנה בחודשים האחרונים במאות הסתייגויות שהוגשו אליה, מאז נשלחה טיוטת חוקת המפלגה לחברי המרכז, זאת לקראת כינוס הוועידה שתדון באישור החוקה.

הוועדה קיבלה עשרות רבות מההסתייגויות, בתוכן כאלו הנוגעות לעניינים מהותיים.

ההסתייגויות הגיעו ממגוון חברי המפלגה וחברי מרכז, והן נגעו למרבית פרקי החוקה, מהעקרונות, דרך תקופת האכשרה ועד הבחירות המוניציפליות. בין היתר התווספו סעיפים, הורדו אחרים, והיו שגם הוחלפו בניסוחים שונים. המכנה המשותף של רובן היא הגברת הכוח של חברי המרכז בקבלת ההחלטות.