יעקב פרי
יעקב פריפלאש 90

שר המדע יעקב פרי (יש עתיד) פתח את שנת הלימודים יחד עם תלמידי תיכון "השקמה" בחוף אשקלון והעביר להם שיעור מיוחד בנושאים אקטואליים וביניהם התגברות האסלאם הרדיקלי במזרח התיכון, מוסר בלחימה על רקע מבצע "צוק איתן" ועל תפקידם החשוב של בני-הנוער הנמצאים לקראת גיוס בשמירה על ערכיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל.

השר פתח את דבריו בעובדה היסטורית - היום לפני 75 שנים בדיוק פרצה מלחמת העולם השנייה, אשר בסופה הוקמה מדינת ישראל. "התאריך ההיסטורי הזה מסמל כל-כך הרבה עבור מדינת ישראל הקטנה.

"אנחנו יושבים היום בקיבוץ יד-מרדכי, אשר קרוי על שמו של מרדכי אנילביץ' שמהווה את סמל הגבורה היהודית בזמן מלחמת העולם השנייה. אתם שעומדים להתגייס בשנים הקרובות, אתם דור התקומה. אנחנו הדור הישן עסקנו בבניית המדינה ועתה משימתכם היא שמירה על מה שבנינו, בטחונה של המדינה ועל ערכיה. אני מודע לכך שהיה לכם קיץ לא קל".

פרי סקר בפני התלמידים במשך דקות ארוכות את עיקרי "צוק איתן" בעיניים של מי שישב בישיבות הקבינט במהלך המבצע. כמו כן סיפר השר לתלמידים על עלייתו המדאיגה של האסלאם הרדיקאלי במזרח-התיכון ובעולם כולו והסביר להם על הקושי ועל הדילמות המוסריות העומדות בפני צבא שמנהל לחימה א-סימטרית נגד ארגון טרור.

"המלחמה של מדינת ישראל אינה עם מיליוני הפלסטינים החיים בעזה, אלא נגד ארגון הטרור חמאס המחזיק בהם כשבויים. צה"ל נקט במגוון צעדים ערכיים ומוסריים כמו נוהל "הקש בג" ודומיו ועשה ככל שניתן בכדי להימנע מפגיעות באזרחים חפים מפשע. לחימה מסוג זה אינה פשוטה כלל, דורשת הרבה מאוד מאמצים כירורגיים, וגוררת אחריה ביקורת בינלאומית גדולה. אך לנו חשוב קודם כל לדאוג לביטחונם של אזרחי ישראל".

התלמידים הקשיבו בעניין לדבריו של השר ואף שאלו אותו שאלות רבות ונוקבות. תלמידה מנתיב העשרה שאלה את השר פרי מדוע לא טיפלה הממשלה באיום המנהרות אם ידעה עליהן מראש. השר פרי ענה לתלמידה הסקרנית ברצינות רבה ואמר כי "מדינת ישראל נקטה בניהול סיכונים באופן מחושב.

"כל עוד צה"ל יכול היה לתצפת, לאסוף מודיעין ולעקוב אחר התפתחות האיום ההחלטה הייתה לא לבצע פעולה התקפית. משהתחיל המבצע החליטה מדינת ישראל לצאת במבצע ממוקד לסיכול המנהרות לאור התגברות האיום".

תלמידה נוספת שאלה את השר האם המו"מ עם החמאס יניב פירות ויביא סופסוף לשקט. השר ענה כי "מדינת ישראל לא מנהלת משא ומתן עם ארגוני טרור. אנחנו פועלים מול מצרים. חילוקי הדעות גדולים מאוד- מדינת ישראל לא תסכים בשלב זה לנמל ימי ולשד התעופה. ייתכן שאי הסכמה זו תוביל למשבר שעלול להסתיים בסבב נוסף. באופן אישי אני סבור שהפתרון צריך להיות פתרון איזורי המשלב את המדינות המתונות במזרח-התיכון: מצרים, ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ למעט קטאר. בכל מקרה הפתרון יהיה מדיני ולא צבאי".

תלמידה נוספת שאלה את השר מדוע מדינת ישראל ממשיכה לספק סיוע הומניטארי לתושבי עזה תוך כדי הלחימה. השר ענה כי זו עוד אחת מהדילמות המוסריות העומדות בפני המנהיגים בישראל. "אסון הומניטארי בעזה הוא תרחיש שאנו לא מעוניינים בו. מי שיורה עלינו דינו מוות. אבל מי שנקלע לסיטואציה הוא לא האויב שלנו".

תלמידה מאשקלון שאלה מדוע ישראל מעניקה זכויות למחבלים העצורים בבתי הכלא. השר ענה לה כי מדינת ישראל חתומה על אמנות בינלאומיות הקובעות את הכללים בנושא הזה וכי אנו מחויבים לאמנות הללו. "זה מה שמבדיל בין מדינה ערכית ודמוקרטית לבין ארגוני טרור רצחניים וחשוכים".

לבסוף שאל אחד התלמידים מדוע מדינת ישראל לא "מוחקת" את החמאס. השר ענה כי טרור זו אידיאולוגיה ולא רק פעולות וכי הוא סבור שלא ניתן למוטט ארגון טרור באופן מוחלט.